ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مشتری
علمی

سیاره مشتری در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می‌گیرد

فاصله مشتر‌ی تا زمین در روز دوشنبه حدود 590 میلیون کیلومتر خواهد بود و این پدیده از هر نقطه‌ای قابل مشاهده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

سیاره غول گازی مشتری روز دوشنبه چهارم مهرماه در نزدیکترین فاصله خود با زمین طی 59 سال اخیر قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه اینکه این اتفاق بطور ویژه قابل مشاهده خواهد بود، زیرا همزمان با رویداد نجومی دیگری رخ می‌دهد که تحت عنوان «مقابله» (Opposition) شناخته می‌شود.

زمانی که پدیده اخترشناسی Opposition رخ می‌دهد، یعنی سیاره‌ای در سمت مخالف زمین از خورشید قرار گرفته، بنابراین اگر یک خط مستقیم از خورشید به زمین تا مشتری رسم کنید، تمام آن‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند. این پدیده برای سیاره مشتر‌ی هر 13 ماه یکبار اتفاق می‌افتد. از دید ساکنان زمین، هنگامی که خورشید در غرب غروب کند، مشتری در شرق و درست در مقابل خورشید، طلوع خواهد کرد. همچنین در طول مرحله مقابله، سیارات در بزرگترین و درخشان‌ترین حالت خود ظاهر می‌شوند.

فاصله مشتری تا زمین

مشتری

علاوه بر این، مشتری نسبت به سال 1963 به زمین نزدیکتر خواهد شد، زیرا به دلیل مدارهای متفاوتی که زمین و این سیاره به دور خورشید دارند، آن‌ها بار با فاصله یکسانی از کنار یکدیگر عبور نمی‌کنند. به گفته ناسا، فاصله مشتر‌ی تا زمین در روز دوشنبه حدود 590 میلیون کیلومتر خواهد بود. در دورترین حالت ممکن، فاصله این دو سیاره با یکدیگر حدود 965 میلیون کیلومتر است.

«آلفونس استرلینگ»، اخترفیزیکدان ناسا در مرکز پروازهای فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما، توضیح می‌دهد:

«مشتری به‌قدری درخشان و شگفت‌انگیز است که نکته واقعا خوب در مورد آن این است که حتی در یک شهر، در وسط یک شهر روشن نیز می‌توان آن را دید. بنابراین می‌توانم بگویم که مهم نیست کجا هستید، به آن نگاه کنید و از آن لذت ببرید.»

او همچنین اشاره می‌کند مشتری تا زمانی که نزدیک خورشید نباشد همیشه به‌راحتی در آسمان شب قابل مشاهده است. استرلینگ می‌گوید که چند روز پیش موفق شده بزرگترین قمر مشتر‌ی را فقط با یک دوربین دو چشمی 7×50 (با بزرگنمایی 7 برابر و عدسی شیئی 50 میلی‌متری) مشاهده کند.

در نهایت باید اشاره کرد دفعه بعدی که مشتری تا این حد به سیاره ما نزدیک می‌شود، سال 2129 خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • goodarz
    goodarz | ۳ مهر ۱۴۰۱

    فردا رصدش میکنم

مطالب پیشنهادی