ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دلیل ممنوعیت واردات خودروهای گران قیمت
خودرو

چرا دولت تمایلی به واردات خودروهای گران قیمت ندارد؟

طبق اظهارات وزیر صمت، واردات خودروهای گران با قیمت بالای ۲۰ هزار یورو موجب افزایش شکاف طبقاتی، تجمل‌گرایی و ارزبری حداکثری از کشور می‌شود.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

طبق اظهارات وزیر صمت، واردات خودروهای گران با قیمت بالای ۲۰ هزار یورو تنها موجب افزایش شکاف طبقاتی، تجمل‌گرایی، گسترش فخرفروشی قشر مرفه و در نهایت ارزبری حداکثری از کشور می‌شود. دلیل ممنوعیت واردات خودروهای گران قیمت نیز پیشگیری از این شرایط است، اما عجیب آنکه برخی از خودروهای چینی موجود در کشور با قیمت های بیش از 1 میلیارد و 1.5 میلیارد، عملا بین 40 تا 60 هزار دلار قیمت دارند و به خودی خود می توانند مصداقی از شکاف طبقاتی و فخر فروشی قشر مرفه تلقی شوند!

آیین‌نامه واردات خودرو اوایل شهریور به امضا رسیده و طبق بندهای آن، دو دسته خودرو وارد بازار می‌شوند. تمرکز اصلی دولت روی ورود خودروهای اقتصادی با سقف قیمت ۱۰ هزار دلار است، به طوری که مشوق‌های متعددی برای این منظور لحاظ شده است. دسته دوم به خودروهای گران‌تر با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار اشاره می‌کند. اما تلاش برای عرضه خودروهای گران‌تر مجاز نیست و با اهداف و رسالت اصلی واردات خودرو تناقض دارد.

حداکثر قیمت خودروهای وارداتی حدود ۲۰ هزار یورو اعلام شده، چون اکثریت جامعه توان خرید خودروهای گران‌تر را ندارند. واردات خودروهای بالای ۲۰ هزار یورو تنها موجب افزایش شکاف طبقاتی و تجمل‌گرایی می‌شود و با هدف اصلی دولت سیزدهم، یعنی تحقق جامعه‌ای با کمترین اختلاف طبقاتی در تضاد است.

هم‌راستا با فرامین ۸گانه رئیس‌جمهور، واردات خودرو باید به نحوی صورت گیرد که اکثریت اقشار جامعه بتوانند از مزایای این فرایند بهره‌مند شوند. با توجه به از دور خارج شدن و حذف خودروهای ارزان‌قیمت از بازار، ورود خودروهای اقتصادی یک نیاز ضروری به شمار می‌آید تا بدین‌وسیله، وضعیت بازار با افزایش تعادل میان عرضه و تقاضا بهبود یابد.

اما فارغ از این توضیحات نه چندان قانع کننده، ممنوعیت واردات خودروهای گران قیمت و تعیین سقف واردات، همچنین یک راهکار مؤثر برای جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز از کشور است و در واقع دلیل اصلی دولت قبلی برای اعلام ممنوعیت واردات نیز همین موضوع محسوب می شود . واردات خودرو با ارزبری بسیار بالایی همراه بوده که تأثیر مستقیمی روی افزایش رکود در کشور دارد.

گذشته نشان می‌دهد که ورود خودرو به صورت شخصی و بدون داشتن نمایندگی در نهایت مشکلات فراوانی را برای خریداران به وجود می‌آورد. بنابراین ایجاد نمایندگی برای اشخاص حقوقی یکی از شروط اصلی آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو محسوب می‌شود. به بیان بهتر، واردکننده موظف به ایجاد نمایندگی و خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی