ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تسلا از نمونه اولیه ربات انسان‌نمای «اپتیموس» رونمایی کرد [تماشا کنید]

تسلا در AI Day از نمونه اولیه ربات انسان‌نمای اپتیموس رونمایی کرد. به گفته ایلان ماسک، قیمت آن کمتر از 20 هزار دلار خواهد بود.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۵

تسلا به وعده‌اش عمل کرد و در رویداد AI Day 2022، نمونه اولیه ربات انسان‌نمای خود به نام «اپتیموس» (Optimus) را به نمایش گذاشت. این ربات از برخی نرم افزارهای هوش مصنوعی و سنسورهای مورد استفاده در قابلیت کمک راننده اتوپایلوت خودروهای تسلا بهره می‌برد.

تسلا در رویداد AI Day از دو نمونه اولیه ربات آینده‌اش رونمایی کرد که البته یکی از آن‌ها قادر به راه رفتن نبود و سرجای خودش حرکات مختلف انجام می‌داد. در ادامه نگاهی به این دو ربات خواهیم داشت.

نمونه اولیه ربات انسان‌نمای اپتیموس تسلا

اولین نمونه‌ای که تسلا از ربات آینده‌اش نشان داد، قادر به حرکت کردن و انجام کارهای مختلف بود. به گفته مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک این نمونه اولیه می‌تواند کارهای بیشتری نسبت به رویداد انجام دهد اما برای اولین بار در AI Day بدون متعلقات اضافه توانسته راه برود. طبق پیش‌بینی ماسک، قیمت این ربات احتمالا کمتر از 20 هزار دلار خواهد بود.

ایلان ماسک مدعی شده که تفاوت اصلی میان طراحی تسلا و سایر ربات‌های انسان‌نما، امکان تولید انبوه اپتیموس است. در حقیقت مدیرعامل تسلا گفته اپتیموس برای تولید انبوه در مقیاس میلیون‌ها دستگاه طراحی شده است.

همانطور که در ویدیوی بالا می‌بینید، نمونه اولیه اپتیموس که «Bumble C» نام دارد، قادر به رقصیدن و همچنین راه رفتن است. البته به گفته ماسک، این ربات روی صحنه برای افزایش امنیت کمتر از حالت عادی حرکت کرده است.

تسلا در ادامه چندین ویدیو از عملکردهای مختلف ربات انسان‌نمای خود منتشر کرد که برای مثال می‌توان به جابجایی جعبه‌ها در محل کار و قرار دادن آن‌ها روی میز، برداشتن آبپاش دستی و آب دادن به گیاهان و همچنین انجام کارهای صنعتی اشاره کرد. در بخشی از این ویدیوها، محیط اطراف از چشمان ربات به نمایش گذاشته می‌شوند.

در ادامه تیم تسلا نمونه اولیه دیگری از ربات اپتیموس را روی صحنه آورد که شباهت بیشتری به نمونه نهایی آن داشت. در حقیقت این ربات شبیه به چیزی بود که تسلا در گذشته نمایش داده بود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این ربات قادر به راه رفتن نبود و در جای خودش بخش‌های مختلف بدنش را حرکت داد. با این حال به گفته ماسک، این نمونه اولیه دارای محرک‌ها، باتری و سایر تجهیزات نهایی بود.

مشخصات ربات Optimus

این ربات تسلا به یک باتری 2.3 کیلووات ساعتی و تراشه تسلا مجهز شده است و همچنین از وای‌فای و LTE پشتیبانی می‌کند. تسلا در رویداد AI Day همچنین به مفاصل ربات در بخش‌های مختلف مانند دست‌ها و زانوها اشاره کرد و از امکان برداشتن اشیاء مختلف با اشکال و ابعاد مختلف خبر داد.

ربات اپتیموس تسلا

تسلا برای اپتیموس از نرم افزار اتوپایلوت خودروهایش استفاده کرده، البته آن را برای بدنه و محیط جدید بهینه کرده است. تسلا برای آموزش این ربات از ویدیوهای انجام کارها در دنیای واقعی توسط انسان‌ها استفاده کرده تا اپتیموس عملکرد بهینه‌ای از خودش نشان دهد.

این ربات که 1.76 متر قد دارد و وزنش به 56.7 کیلوگرم می‌رسد، می‌تواند محموله‌ها با وزن 20 کیلوگرم را جابجا کند. اپتیموس همچنین قادر به حرکت با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت است.

مشخصات ربات Optimus تسلا

ایلان ماسک در رویداد AI Day به این موضوع اشاره کرد که اپتیموس مهم‌ترین محصول توسعه یافته توسط این شرکت در سال جاری میلادی محسوب می‌شود و می‌تواند به مرور زمان تاثیر چشمگیری روی کسب‌وکار خودروی این شرکت داشته باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم این ربات چه زمانی وارد بازار می‎‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Metal
    Metal | ۹ مهر ۱۴۰۱

    با اون قیمت جذابش واقعا کارگرها را بیکار خواهد کرد

مطالب پیشنهادی