ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این بازوی رباتیک و قمه متصل به آن را برگ‌های یک گیاه کنترل می‌کنند! [تماشا کنید]

در آزمایشی جالب، محققان حسگرهایی را به برگ‌های یک گیاه متصل کردند و سیگنال دریافتی از حسگرها توانست بازوی روباتیکی را حرکت دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

محققان در آزمایش جالبی، حسگرهایی را به برگ‌های یک گیاه متصل کردند و سیگنال دریافتی از حسگرها توانست قمه بزرگ متصل به بازوی روباتیکی را در هوا به حرکت درآورد. در واقع برگ‌های زنده گیاه عملکردی شبیه مغز ربات را برعهده دارند.

تصور اینکه برگ‌های یک گیاه زنده بتوانند بازوی رباتیکی و قمه متصل به آن را به حرکت درآورند، بسیار جالب است و محققان در آزمایش خود، چنین موضوعی را به نمایش گذاشتند.

در آزمایش انجام شده، محققان حسگرهایی را به برگ‌های گیاهی به نام «فیلودندرون» متصل کردند. «دیوید بوون»، یکی از محققان این آزمایش می‌گوید سیگنال‌های الکتریکی سطح برگ گیاه توانست بازوی الکتریکی و قمه متصل به آن را در هوا به حرکت درآورد. محققان برای انجام این آزمایش، سیستم میکروکنترلی را طراحی کردند که به گیاه متصل می‌شود و براساس سیگنال‌های مختلف برگ‌های گیاه، بازوی مکانیکی به حرکت درمی‌آید.

وقتی برگ‌های گیاه به مغز ربات تبدیل می‌شود

بازوی مکانیکی و قمه متصل به آن، در زمان واقعی و به صورت بلادرنگ، سیگنال‌های الکتریکی دریافتی از برگ گیاه را با حرکات خود به نمایش می‌‌گذارند. قمه در هوا حرکت می‌کند، می‌تواند ضربه بزند و حتی برش‌هایی را ایجاد کند. حرکات قمه در هوا به سیگنال‌های الکتریکی دریافتی از برگ زنده گیاه مربوط می‌شود و در واقع گیاه زنده شبیه مغز ربات عمل می‌کند.  

محققان در این آزمایش قصد داشتند متوجه شوند آیا گیاهان زنده می‌توانند به عنوان مغز ربات عمل کنند یا خیر. نتایج اولیه آزمایش نشان می‌دهد که برگ‌های زنده گیاه می‌تواند قمه متصل به بازوی مکانیکی را به حرکت درآورد. در واقع سیگنال‌های دریافتی از برگ هستند که باعث حرکت بازوی رباتیکی می‌شوند.

نتایج این آزمایش می‌تواند دستاوردهایی را به همراه داشته باشد. برای مثال، محققان می‌گویند شاید در آینده نزدیک بتوان از گیاهان زنده برای حرکت دادن ربات‌های صنعتی استفاده کرد که به تصفیه هوا در محیط‌های صنعتی کمک خواهند کرد. وجود گیاهان زنده در محیط‌های صنعتی می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد و محققان در تلاش هستند با به ثمر رساندن این تحقیق، راهی برای استفاده از گیاهان در صنعت و تولید پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی