ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون 14 پرو
تکنولوژی

رجیستری آیفون 14 همچنان در هاله‌ای از ابهام؛ فعالین صنفی می‌گویند دولت باید ورود کند

پیگیری‌های دیجیاتو نشان می‌دهد هنوز گوشی‌های آیفون ۱۴ که به صورت مسافری وارد کشور شدند، در شبکه ارتباطی کشور ثبت یا همان رجیستری نشده‌اند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۲

پیگیری‌های دیجیاتو نشان می‌دهد هنوز گوشی‌های آیفون ۱۴ که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند، در شبکه ارتباطی کشور ثبت یا همان رجیستری نشده‌اند. همزمانی این موضوع با برداشت‌هایی از اطلاعیه اتحادیه موبایل مشهد که اخیرا فروش آیفون ۱۴ را ممنوع اعلام کرده بود، باعث شده تا عده‌ای فرصت را غنیمت شمارند. از همین رو، کارشناسان باور دارند دولت هر چه سریع‌تر باید با حل مشکل، مانع از التهاب در بازار موبایل شود.

نزدیک به یک ماه از معرفی سری جدید گوشی‌های آیفون می‌گذرد اما برخلاف سال‌های گذشته و با وجود عرضه آن‌ها در کشورهای مختلف، هنوز خانواده آیفون 14 به صورت تجاری وارد ایران نشده‌ است. در حالی که طی یک ماه اخیر شایعاتی درباره عدم رجیستری این مدل آیفون جدید در کشور به گوش می‌رسد، اطلاعیه رسمی اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد به این شایعات دامن زد.

در این اطلاعیه که مورخ 9 مهر صادر و اکنون از کانال خبری اتحادیه حذف شده است آمده بود که «با توجه به عدم ورود آیفون 14 به صورت قانونی توسط شرکت‌های واردکننده، فروش این کالا در واحدهای صنفی تا اطلاع ثانوی غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود. همچنین فروش کالای مسافری به صورت تجاری نیز ممنوع است.»

اطلاعیه اتحادیه موبایل مشهد درباره آیفون 14

برخی به اشتباه برداشت کردند که این اطلاعیه بدین معناست که ورود آیفون 14 به کشور ممنوع است (با توجه به تلاش‌های نمایندگان مجلس برای جلوگیری از واردات آیفون) در حالی که متن آن به وضوح درباره فروش گوشی‌های مسافری سخن می‌گوید. نگرانی‌ها درباره افزایش قاچاق گوشی به کشور از رویه مسافری به پیاده‌روی اربعین امسال باز می‌گردد و حتی منجر به ممنوعیت موقت واردات تلفن همراه از عراق شد.

«مهدی محبی»، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران به دیجیاتو اعلام کرد هیچ اظهار نظر رسمی درباره احتمال ممنوعیت ورود آیفون 14 به کشور صورت نگرفته است. محبی درباره رجیستری آیفون‌های 14 که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند، گفت: «کار ثبت این گوشی‌ها در گمرک انجام می‌شود اما همتا هنوز آن را نپذیرفته است تا رجیستری این گوشی‌ها فعلا انجام نشود.»

از سوی دیگر «محمدرضا عالیان» سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل نیز درباره رجیستری گوشی‌های آیفون 14 به دیجیاتو گفت:

«هنوز هیچ اطلاعیه رسمی برای واردات تجاری آیفون 14 صادر نشده است؛ اما آنچه که مشهود است، شناسه گوشی‌های جدید آیفون در سامانه ثبت نشده و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، نه بازرگان‌ها می‌توانند این کالا را وارد کنند و نه امکان رجیستر آن در شبکه ارتباطی کشور وجود دارد.»

به گفته وی روال سال‌های گذشته بدین صورت بود که معمولا طی یک هفته تا 10 روز پس از عرضه جهانی مدل‌های جدید آیفون، شناسه‌های آن‌ها تعریف و امکان واردات میسر می‌شد اما امسال هنوز این اتفاق رخ نداده است: «شاید در آینده‌ای نزدیک تعریف شناسه در سامانه صورت گیرد اما هنوز تکلیف مشخص نیست.»

عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل

عالیان ضمن ابراز بی‌اطلاعی از زمان حل این ماجرا اظهار داشت حتی آیفون‌های 14 که به صورت مسافری هم وارد کشور شده‌اند هنوز رجیستر نشده‌اند زیرا تا زمانی که شناسه‌ای وجود نداشته باشد امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وجود ندارد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه به کشور، گفت:

«به گوشی‌های زیر 600 دلار با یک سری اختلال، ارز اختصاص داده می‌شود اما برای گوشی‌های بالای 600 دلار یا پرچمدار در حال حاضر دو رویه در پیش گرفته شده که البته به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است و تنها براساس شنیده‌های ما از مشاهدات واردکنندگان از روی سامانه است. یک رویه واردات با استفاده از ارز حاصل از صادرات است؛ یعنی شرکت‌های وارکننده تلفن همراه در ازای صادرات بتوانند ارز حاصل را برای واردات گوشی‌های پرچمدار استفاده کنند. اما تعداد این شرکت‌ها کم است و صادراتشان نیز محدود است که طبیعتا کفاف بازار و تقاضای موجود را نمی‌دهد. خواسته ما این بود تا ارز حاصل از صادرات غیر (سایر شرکت‌های فعال در حوزه صادرات) هم برای واردات تلفن همراه اختصاص یابد که به نظر می‌رسد در یکی دو روز گذشته این موضوع در سامانه رویت و ممکن شده است.»


گفتنی است پیگیری‌های دیجیاتو از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سامانه همتا بی نتیجه بود اما شنیده‌های ما از برخی وارد کننده‌های این مدل از آیفون حکایت از این دارد که مانع رجیستری گوشی‌های آیفون 14 احتمالا تا هفته آینده رفع خواهد شد و قرار است به زودی امکان ثبت آن در سامانه همتا میسر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد92
    محمد92 | ۷ آبان ۱۴۰۱

    یه تدبیری هم باید برای من که یدونه برای استفاده شخصی (نه تجاری) از راه مسافری (که قانونی است هر مسافر با پاسپورت در سال یک عدد گوشی وارد و رجیستر کند) وارد کردم و در فرودگاه امام خیمنی بابت ثبت اولیه گمرک سیم کارت داخل گوشی گذاشتم (سیم کارت به نام خودم) و گمرک ارزش گذاری گوشی بنده رو انجام داده و آنتن گوشی 2 روز دیگه قطع میشه بیاندیشند.
    نمیدونم مثلا بگن همون شخصی که با پارسپورتش وارد کرده باید با شماره کارت همون هم هزینه رجیستری در سامانه گمرک واریز بشه تا اونایی که شخصی وارد نکردند مشخص بشن.

  • Nnb
    Nnb | ۱۲ مهر ۱۴۰۱

    والا بنظرم با این وضع بهتره دولت خروج کنن تا دخول

  • noisymind
    noisymind | ۱۲ مهر ۱۴۰۱

    وقتی یک عده بیسواد برای ما تصمیم بگیرن! اینو باید تیتر بزنید

مطالب پیشنهادی