ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوانته پابو
علمی

ژنتیک‌شناس سوئدی با رمزگشایی از DNA نئاندرتال‌ها، برنده جایزه نوبل پزشکی 2022 شد

پژوهشگر سوئدی به خاطر یافته‌هایی که در زمینه به دست آوردن دنباله ژنتیکی نئاندرتال‌ها داشت، جایزه نوبل پزشکی 2022 را دریافت کرد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

ژنتیک‌شناس سوئدی «سوانته پابو»، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی 2022 را به خاطر یافته‌هایی به دست آورد که به ما کمک می‌کنند درک بهتری درباره چگونگی تکامل اجداد منقرض‌شده‌مان در تاریخ بشریت و به وجود آمدن انسان امروزی داشته باشیم.

به گزارش رویترز، پابو که مدیر واحد انسان‌شناسی فرگشتی موسسه مکس پلانک لایپزیگ آلمان است، به خاطر اکتشافاتی که در زمینه ژنوم انسان‌تباران منقرض‌شده و تکامل انسان داشته، جایزه نوبل را دریافت کرده است. او نه تنها به اثبات وجود گونه‌ای از بشر موسوم به انسان‌تبار دنیسووا که قبلا شناخته شده نبود، کمک کرده، بلکه مهم‌ترین بخش فعالیت‌هایش احتمالا خلق شیوه‌هایی برای به دست آوردن دنباله ژنوم نئاندرتال‌ها بوده است.

مطالعات او که نشان داده برخی از ژن‌های نئاندرتال‌ها در ژنوم انسان امروزی هم دیده می‌شود، زمانی ناممکن تصور می‌شد، چون DNA نئاندرتال‌ها با گذشت هزاران سال به تکه‌های کوچکی تبدیل شده بود و باید دوباره مثل قطعات یک جورچین کنار هم قرار می‌گرفت. به‌علاوه، بسیاری از این تکه‌ها به شدت تحت تاثیر آلودگی‌های میکروبی DNA قرار گرفته بودند.

کشف دنباله ژنتیکی نئاندرتال‌ها پابو را به نوبل پزشکی 2022 رساند

برنده جایزه نوبل پزشکی 2022

کمیته نوبل می‌گوید: «انتقال ژن‌ها به انسان‌های مدرن اهمیت فیزیولوژیکی دارد و برای مثال بر چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت‌ها اثر می‌گذارد. یافته‌های [پابو] زیربنای اکتشافاتی را فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد بفهمیم چه چیزی ما را به شکلی منحصر به فرد به یک انسان تبدیل کرده است.»

مطالعات پابو قبلا نشان داده بود که انسان‌ها با برخورداری از یک ژن خاص که از نئاندرتال‌ها به بشر امروزی رسیده، در صورت ابتلا به ویروس کرونا بیشتر در معرض نمونه‌های حاد بیماری قرار می‌گیرند. پابو چندی پیش در یک سخنرانی گفته بود: «ما می‌توانیم درجه‌ی میانگینی از مرگ‌های اضافه که در دوران همه‌گیری داشتیم را به نقش نئاندرتال‌ها پیوند دهیم. تاثیر آن‌ها بسیار زیاد بوده است. این اثر تعداد مرگ و میر را به بیش از یک میلیون نفر در افراد حاوی ژن نئاندرتال‌ها افزایش داده است.»

سوانته پابو 67 ساله اولین نفری است که جایزه نوبل امسال را دریافت می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی