ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با این الگوریتم جدید، ربات‌های چهارپا می‌توانند در محیط‌های دشوار بدوند [تماشا کنید]

این الگوریتم حس بینایی و «حس عمقی» ربات‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند که این امر باعث افزایش دقت حرکات آن می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

تیمی به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، سیستم جدیدی از الگوریتم‌ها را توسعه داده که به ربات های چهار پا اجازه می‌دهد تا روی سطوح چالش‌برانگیز راه بروند و بدوند و در عین حال از موانع ثابت و متحرک دوری کنند.

در آزمایش این سیستم، رباتی توانست تا به‌طور مستقل و سریع روی سطوح شنی، ماسه‌ای، چمن و تپه‌های خاکی پر از شاخه‌ها و برگ‌های افتاده بدون برخورد با پایه‌ها، درختان، صخره‌ها، نیمکت‌ها یا افراد حرکت کند. این ربات همچنین موفق شد تا مسیر خود را با موفقیت در یک فضای اداری شلوغ بدون برخورد به جعبه، میز یا صندلی پیدا کند.

پیشرفت جدید محققان را یک قدم دیگر به ساخت ربات‌هایی نزدیک می‌کند که می‌توانند ماموریت‌های جستجو یا نجات را به آن‌ها محول کرد یا اطلاعاتی را از مکان‌هایی جمع‌آوری کنند که حضور انسان‌ها در آن‌ها بسیار خطرناک یا دشوار است.

الگوریتم جدید ربات های چهارپا

سیستم توسعه یافته به دلیل ترکیب حس بینایی ربا‌ت با روش حسی دیگری به نام «حس عمقی» که شامل حواس مربوط به حرکت، جهت، سرعت، مکان و لامسه ربات می‌شود، تطبیق‌پذیری بیشتری برای ربات چهارپا فراهم می‌کند.

Xiaolong Wang، محقق اصلی این مطالعه و استاد مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده مهندسی Jacobs دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو توضیح می‌دهد که اکنون در بیشتر رویکردها، ربات برای راه رفتن و جهت یابی به حس عمقی یا بینایی وابسته است، اما از هر دو آن‌ها به‌طور همزمان استفاده نمی‌کند.

وانگ می‌گوید:

«در کارمان، ما حس عمقی را با بینایی کامپیوتری ترکیب می‌کنیم تا یک ربات پا دار بتواند به‌طور موثر و روان در محیط‌های چالش‌برانگیز مختلف و نه فقط محیط‌های کاملا تعریف شده حرکت کند و همچنین از موانع اجتناب کند.»

سیستمی که وانگ و تیم او توسعه داده‌اند، از مجموعه خاصی از الگوریتم‌ها برای ترکیب داده‌های تصویری لحظه‌ای که توسط دوربین تشخیص عمق روی سر ربا‌ت گرفته شده با داده‌های حسگرهای روی پاهای ربات استفاده می‌کند. این تیم کار خود را در کنفرانس بین‌المللی ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند (IROS) سال 2022 که از 23 تا 27 اکتبر در کیوتو، ژاپن برگزار خواهد شد، ارائه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی