ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان اعلام شد

معلولین، در هر سطحی از معلولیت که باشند حق دارند از همه‌ی امکانات جامعه، مانند سایر اعضای همان جامعه برخوردار شوند. این عادلانه نیست که آن‌ها را به واسطه‌ی داشتن نقص جسمانی، هر چند اندک، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

معلولین، در هر سطحی از معلولیت که باشند حق دارند از همه‌ی امکانات جامعه، مانند سایر اعضای همان جامعه برخوردار شوند. این عادلانه نیست که آن‌ها را به واسطه‌ی داشتن نقص جسمانی، هر چند اندک، از امکاناتی که لایق آن هستند محروم‌ نماییم. رانندگی و داشتن گواهینامه‌ یکی از این امکانات است. بر اساس قوانین و مقررات، افراد ناشنوا و کم شنوا می‌توانند برای دریافت گواهینامه سواری‌های شخصی اقدام کرده و با رعایت نکات و یادگیری موارد مربوطه گواهینامه پایه ۳ (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند.

سرهنگ عین‌الله جهانی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان درباره قوانین و مقررات رانندگی افراد ناشنوا، ضمن ارائه پیشنهاد راهکار برای سهولت تردد این افراد در معابر درون شهری و برون شهری، اظهار کرد: «مسلم است اغلب افراد ناشنوا به نحوی کاربر ترافیک هستند؛ آن‌ها به طریقی از معابر استفاده می‌کنند که حال یا به عنوان عابر پیاده تردد می‌کنند یا راننده هستند. بر اساس قوانین و مقررات افراد ناشنوا و کم شنوا می‌توانند درخواست گواهینامه داشته باشند که البته فقط می‌توانند برای دریافت گواهینامه سواری‌های شخصی اقدام کرده و با رعایت نکات و یادگیری موارد مربوطه گواهینامه پایه ۳ (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند. با این حال دریافت گواهینامه پایه ۲ ، یک و موتورسیکلت برای آن‌ها میسر نیست.»

بدین ترتیب، ناشنوایان یا کم شنوایان، پس از اعلام نظر کمیسیون پزشکی بهداری فراجا و تایید آن ها اجازه دارند که گواهینامه پایه ۳ دریافت کنند. در کنار این موضوع مهم است که در قسمت محدودیت های رانندگی گواهینامه این افراد کد «۱۲» ثبت شده است که مشخص می کند این افراد صرفا حق رانندگی با سواری شخصی را دارند.

البته افرادی که گواهینامه پایه ۳ دارند نمی‌توانند راننده خودروهای حمل و نقل عمومی مثل تاکسی ها باشند و این موضوع اصلا برای رانندگان ناشنوا و کم شنوا امکانپذیر نیست.

گواهینامه رانندگی

شروط رانندگی برای افراد کم شنوا یا ناشنوا

در قسمت عقب خودرو افراد ناشنوا باید آرمی مشخصی چسبانده شود که بیانگر ناشنوا یا کم شنوا بودن فرد است. از این طریق سایر رانندگان از ناشنوا یا کم شنوا بودن فرد آگاه شده و ملاحظات لازم را در نظر گیرند. سایر رانندگان حتما باید شرایط رانندگان ناشنوا را در نظر بگیرند و برای راه یا سبقت گرفتن از آنان از «چراغ» استفاده کنند. رانندگان ناشنوا و کم شنوا چه در صبح و چه در شب با دیدن علامت چراغ سایر رانندگان متوجه می‌شوند، خودرو دیگری قصد مطلع کردن آن‌ها از شرایط را دارد.
بنابراین رانندگان ناشنوا حتما باید آرم مخصوص را روی شیشه عقب خودرو خود نصب کنند، هرچند که متاسفانه برخی به علامت ویژه افراد ناشنوا که روی شیشه عقب خودرو ها نصب می‌شود توجهی نمی‌کنند.

به گفته این مقام پلیس: «آموزشگاه هایی به خصوصی در حوزه آموزش رانندگی به افراد کم شنوا یا ناشنوا فعالیت می‌کنند، گفت همچنین آزمون این افراد در حضور مترجم یا رابطی از ناشنوایان برگزار می شود تا آزمون آنها به راحتی برگزار شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی