ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طوفان‌های خورشیدی
علمی

چین می‌خواهد برای اولین بار با رصدخانه‌ای فضایی، از اسرار فوران‌های خورشیدی پرده بردارد

اولین فضاپیمای اختصاصی چین برای بررسی خورشید امروز پرتاب می‌شود تا به بررسی طوفان‌های خورشیدی و خروج جرم از این ستاره بپردازد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

چین قرار است امروز اولین رصدخانه خورشیدی اختصاصی خود را به فضا بفرستد تا درباره اسرار ستاره منظومه شمسی تحقیق کند. این فضاپیما می‌خواهد اطلاعاتی را گردآوری کند که در کشف چگونگی اثرگذاری میدان مغناطیسی خورشید بر خروج جرم از تاج آن و دیگر فوران‌های ماده از این ستاره به ما کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش Nature، رصدخانه خورشیدی پیشرفته فضایی (ASO-S) از سه ابزار بهره می‌برد که در انجام اهداف این فضاپیما به چینی‌ها کمک می‌کنند. هزینه ساخت این رصدخانه 126 میلیون دلار بوده و از مدت‌ها پیش در دست تولید قرار داشته است.

دانشمندان امروز می‌دانند که میدان مغناطیسی خورشید باعث خروج انرژی از این ستاره می‌شود اما رابطه بین این دو پدیده تا حدودی ناشناخته است. ASO-S به‌صورت همزمان به بررسی طول موج‌های مختلف می‌پردازد تا از ارتباط این فوران‌ها با عوامل مبنایی پرده بردارد و دقیقا مشخص کند که دلیل وقوع این پدیده چیست.

خورشید و زمین

پژوهشگران چینی اسم مستعار «کوآفو-1» را برای ASO-S انتخاب کرده‌اند که الهام‌گرفته از غولی در اساطیر چین است که به سمت خورشید رفت تا آن را رام کند. این ماموریت چهار سال به طول خواهد انجامید و از فاصله 720 کیلومتری زمین به رصد خورشید می‌پردازد.

«ویکوان گن»، دانشمند ارشد این ماموریت می‌گوید این زمان‌بندی با اوج چرخه خورشید در سال 2024 و 2025 مصادف خواهد شد که به‌طور میانگین 11 سال طول می‌کشد: «ما در سال‌های اوج [چرخه] می‌توانیم فوران‌های زیادی را ببینیم.»

چین انفجارهای خورشید را ارزیابی می‌کند

ASO-S بر اصول بنیادی فیزیک در انفجارهای پرانرژی پرتویی که تحت عنوان شراره‌های خورشیدی شناخته می‌شوند، تمرکز می‌کند و منشأ آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد. سپس از یافته‌های این پروژه برای فهم سایر پدیده‌های کیهان استفاده خواهد شد.

این ماموریت همچنین قرار است چگونگی اثرگذاری شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشید بر زمین را ارزیابی کند. کوآفو-1 می‌تواند آب و هوای فضایی را هم پیش‌بینی کرده و به محققان اجازه دهد بدانند که این فوران‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتند و برای پیامدهای آن‌ها آماده شوند.

ASO-S در میان ابزارهای خود یک مغناطیس‌سنج دارد که میدان مغناطیسی خورشید را بررسی می‌کند. دوربین X-Ray هم قرار است به ارزیابی انتشار پرتوهای پرانرژی توسط الکترون‌های شراره‌های خورشیدی بپردازد. یک تلکسوپ تاج‌نگار هم پلاسمای حاصل از شراره‌ها و خروج جرم از تاج را بررسی خواهد کرد. از این رو، کوآفو-1 برای اولین بار به وسط تاج خورشید نگاه می‌کند، همان جایی که طوفان‌های خورشیدی به وجود می‌آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی