ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لیست سیاه
تکنولوژی

DJI، بزرگترین تولیدکننده پهپاد جهان در لیست سیاه وزارت دفاع آمریکا قرار گرفت

DJI Technology همراه با 12 شرکت دیگر از جمله Zhejiang Dahua Technology به لیست سیاه پنتاگون اضافه شده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

وزارت دفاع ایالات متحده شرکت‌های چینی بیشتری از جمله DJI Technology، سازنده پهپاد و Zhejiang Dahua Technology، سازنده تجهیزات نظارتی را به لیست سیاه خود اضافه کرده که این امر از سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نام BGI Genomics Co Ltd که یک بانک اطلاعاتی ژنی عظیم را اداره می‌کند و دارای قراردادهای تعیین توالی DNA جهانی است و CRRC Corp که تجهیزات حمل و نقل ریلی تولید و می‌فروشد نیز در بین 13 شرکتی دیده می‌شود که به نقل از رویترز، اخیرا به لیست سیاه پنتاگون اضافه شده‌اند.

پهپاد

در بیانیه مطبوعاتی پنتاگون آمده است:

«این وزارتخانه مصمم است استراتژی همجوشی نظامی-مدنی جمهوری خلق چین را برجسته کرده و با آن مقابله کند که از اهداف مدرن سازی ارتش آزادی‌بخش خلق با اطمینان از دسترسی آن به فناوری و تخصص‌های پیشرفته توسط شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی که ظاهرا نهادهای غیرنظامی هستند، حمایت می‌کند.»

در همین حال، چین نسبت به استفاده از دستاوردهای علمی و فناوری برای ممانعت از توسعه سایر کشورها هشدار داده و مجازات‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی را به عنوان «فریبکاری سیاسی متداول» توصیف کرده است.

«چارلز رولت»، تحلیلگر گروه تحقیقاتی نظارت IPVM در پنسیلوانیا ادعا کرده که اقدام علیه DJI به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد تا از تجارت با آن اجتناب کنند:

«DJI قبلا توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در دسامبر 2021 به لیست شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی غیر شبکه نرم‌افزارمحور چین اضافه شده بود و این امر از سرمایه‌گذاری ایالات متحده در این شرکت جلوگیری می‌کرد. بنابراین فهرست وزارت دفاع تایید می‌کند که دولت ایالات متحده قاطعانه DJI را به عنوان یکی از پشتیبان‌های ارتش جمهوری خلق چین می‌شناسند.»

واکنش DJI نسبت به قرار گرفتن در لیست سیاه

DJI

«آدام لیسبرگ»، سخنگوی DJI ادعا کرده که این شرکت فقط سازنده پهپاد است و تولیدات آن‌ها برای مقاصد نظامی استفاده نمی‌شود و با قرار گرفتن در لیست سیاه مخالفت کرده است:

«دلیلی وجود ندارد که DJI به لیست «شرکت‌های نظامی چینی» وزارت دفاع اضافه شود. DJI تحت هیچ یک از دسته‌بندی‌های تعیین شده برای قرار گرفتن در لیست قرار نمی‌گیرد. DJI یک شرکت نظامی در چین، ایالات متحده یا هر جای دیگری نیست. DJI هرگز تجهیزات نظامی طراحی یا تولید نکرده و هرگز محصولات خود را برای استفاده نظامی به بازار عرضه نمی‌کند. در عوض، ما همیشه محصولاتی را توسعه داده‌ایم که به نفع جامعه و نجات جان انسان‌ها باشد. آماده‌ایم تا به‌طور رسمی با قرار گرفتن خود در این لیست مقابله کنیم.»

DJI تا مارس 2021 عنوان برترین سازنده پهپادها را در اختیار داشته است. طبق اطلاعات ارائه شده، این شرکت 76 درصد از سهم بازار جهان را در اختیار دارد و پس از آن اینتل با چهار درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. هرچند DJI بیشتر به خاطر پهپادهای مصرفی خود شناخته می‌شود، اما این شرکت همچنین پهپادهای صنعتی در زمینه ایمنی عمومی، زیرساخت‌ها و بازرسی خطوط برق، کشاورزی و موارد دیگر نیز به فروش می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amirhossein_S
    Amirhossein_S | ۲۴ مهر ۱۴۰۱

    به نظرم عدم توانایی آمریکا در مقابله با شرکت های چینی و تصاحب بازار های جهان توسط شرکت های چینی در اعمال این تحریم ها موثر آمریکا زورش برسه همه شرکت های چینی رو تحریم میکنه (همین قدر گستاخ و زور گو!) تا نتونن از شرکت های آمریکایی جلو بزنن ولی به دلایل سیاسی و اقتصادی نمیتونه

مطالب پیشنهادی