ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنوبگان
علمی

محققان موفق به کشف DNA با قدمت یک میلیون سال در قطب جنوب شدند

پژوهشگران در زیر دریایی در قطب جنوب موفق به کشف تکه‌های DNA یک میلیون ساله‌ای شدند که می‌تواند در پیش‌بینی آینده به ما کمک کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

گروهی از محققان به تازگی موفق به کشف تکه‌هایی از DNA شده‌اند که قدمت آن‌ها به یک میلیون سال پیش برمی‌گردد. این اکتشاف در زیر دریای اسکوشیا در بخش شمالی قطب جنوب اتفاق افتاده و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره تاریخ حیات در زمین و این منطقه ارائه کند.

«لیندا آرمبرکت»، اکولوژیست دریایی از دانشگاه تاسمانی استرالیا می‌گوید موادی که آن‌ها پیدا کرده‌اند با اختلاف زیاد قدیمی‌ترین sedaDNA تاریخ است. این اصطلاح به DNA رسوبی باستانی اشاره می‌کند که در موقعیت‌های مختلفی از جمله غارها و خاک‌های منجمد وجود دارند.

این DNA در سال 2019 از کف اقیانوس به دست آمده و پروسه دقیقی را برای کنترل آلودگی پشت سر گذاشته تا محققان مطمئن شوند که نشانگرهای تاریخی آن تحت تاثیر عوامل دیگری قرار نگرفته‌اند. این گروه همچنین ارگانیزم‌هایی تک‌سلولی به نام «دیاتوم» را پیدا کرده‌اند که قدمتشان به 540 هزار سال پیش می‌رسند.

محققان در حال بررسی نمونه‌ها

کشف DNA در قطب جنوب چه فایده‌ای دارد؟

محققان فراوانی دیاتوم‌ها را به دوره‌های گرم‌تر این منطقه نسبت داده‌اند که آخرین آن‌ها 14,500 سال پیش اتفاق افتاد. این دوره باعث شد فعالیت حیات زیردریایی در منطقه قطب جنوب بیشتر شود. حالا این پژوهش جدیدترین مدرکی است که نشان می‌دهد رسوب کردن DNA می‌تواند در بازسازی اکوسیستم‌ها در طول صدها هزار سال اثرگذار بوده باشد و سطح جدیدی از آگاهی را نسبت به تغییرات اقیانوس‌ها در اختیار ما قرار دهد.

محققان در مقاله خود که آن را در مجله Nature Communications منتشر کرده‌اند، می‌گویند:

«جنوبگان یکی از آسیب‌پذیرترین مناطق در برابر تغییرات اقلیمی زمین است و مطالعه‌ واکنش‌های گذشته و حال این اکوسیستم دریایی در برابر تغییرات زیست‌محیطی ضروری تلقی می‌شود.»

درک هرچه بیشتر تغییرات اقلیمی زمین در گذشته و چگونگی پاسخ اکوسیستم‌های دریایی به آن‌ها باعث تولید مدل‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری درباره آینده قطب جنوب می‌شود. با توجه به ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی باید بدانیم که چه آینده‌ای در انتظار زمین خواهد بود و چگونه با مطالعات بیشتر می‌توانیم از اثرات فاجعه‌بار آن بکاهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی