ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اطلاعات تازه از نسل آتی مایکروسافت سرفیس
تکنولوژی

آیا مایکروسافت می‌تواند با معرفی نسل جدید سرفیس، بازار پی‌سی را متحول کند؟

فردا رویداد سرفیس مایکروسافت برگزار می‌شود، اما آیا در آن محصولی خواهد بود که مسیر پی‌سی‌ها را تغییر دهد؟

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

همه ما مایکروسافت را بیشتر با ویندوز و آفیس می‌شناسیم؛ محصولات نرم افزاری که ردموندی‌ها در اختیار شرکای خود قرار می‌دهند و آن را به یک غول دنیای نرم افزار تبدیل می‌کنند. بنابراین اگر این کمپانی به سراغ ساخت سخت افزار برود، معنایش رقابت با شرکای خودش خواهد بود. با این حال مایکروسافت یک دهه پیش ریسک کرد و دست به معرفی دستگاه‌های سری سرفیس زد که نتیجه‌اش تغییری بزرگ حداقل در دنیای پی‌سی‌های ویندوزی بود. اما آیا امسال و در جشن 10 سالگی این خانواده، مایکروسافت می‌تواند با معرفی محصولات جدید سرفیس، دوباره بازار پی‌سی را تکان دهد؟

کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت، همه محصولاتی با عملکردهای مشخص هستند و تقریبا نمی‌توانستند جای یکدیگر را بگیرند. اما مایکروسافت یک دهه پیش تصمیم به تغییر در این وضعیت گرفت و در دنیایی که اپل با تبلت آیپد حکمرانی می‌کرد (البته این حکمرانی همچنان ادامه داد)، سرفیس پرو را معرفی کرد؛ محصولی که هدفش پر کردن فاصله میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها بود و به یک دسته جدید از دستگاه‌ها تبدیل شد.

سرفیس، ایده‌ای که پس از مدتی موفق شد

اگرچه معرفی سرفیس پرو به سال 2012 برمی‌گردد و مایکروسافت به دنبال تغییری بزرگ حداقل در بازار سخت افزارهای ویندوزی بود، اما در چند سال اول نتوانست توجهات زیادی را به خودش جلب کند و حتی برخی آن را شکست خورده تلقی کردند. اما ردموندی‌ها برخلاف بسیاری از پروژه‌هایی که رها کردند، به تولید آن‌ها ادامه دادند و حالا کمتر کسی وجود دارد که محصولات سرفیس را باور نداشته باشد.

در حقیقت نه تنها سرفیس پرو ایده تبدیل تبلت به لپ‌تاپ با کیبورد جداشدنی را تجاری و ممکن کرد، بلکه خانواده سرفیس تبدیل به بخش بزرگی از کسب‌وکار مایکروسافت شد. همچنین ردموندی‌ها به مرور زمان شروع به افزایش محصولات این خانواده کردند و از تبلت هیبریدی، به سراغ لپ‌تاپ‌ها و حتی دسکتاپ آل این وان متفاوت سرفیس استودیو رفتند.

سرفیس استودیو

حالا یک دهه است که محصولات سرفیس در بازار حضور دارند، البته عمر برخی از اعضای این خانواده کمتر از 10 سال است، اما بهرحال توانسته‌اند جای خودشان را به اندازه‌ای میان طرفداران باز کنند که چندین نسل از آن‌ها وارد بازار شود. اما حالا کمتر از 24 ساعت تا معرفی نسل جدید آن‌ها فاصله داریم.

طبق شایعات، مایکروسافت فردا از سرفیس پرو 9 به همراه سرفیس لپ‌تاپ 5 رونمایی می‌کند و شاید پس از سال‌ها با سرفیس استودیو جدید هم روبه‌رو شویم. اما معرفی این محصولات می‌تواند بازار پی‌سی را دستخوش تغییر کند؟

تاثیر احتمالی سرفیس‌های جدید روی بازار پی‌سی

تاریخ برگزاری رویداد سرفیس مایکروسافت هم مناسب و هم یک فاجعه برای مایکروسافت محسوب می‌شود. فروش محصولات در بازار پی‌سی روند کاهشی به خودش گرفته مخصوصا پس از اینکه در دوران شیوع کرونا با رشد بی‌سابقه این بازار روبه‌رو بودیم. در حقیقت بسیاری از افراد بخاطر دورکاری یا سرگرمی، تصمیم به خرید محصولات جدید در سال‌های 2020 و 2021 گرفتند، بنابراین کمتر کسی حالا می‌خواهد آن‌ها را ارتقا دهد. از این نظر، رویداد مایکروسافت در بدترین زمان ممکن برگزار می‌شود.

اما همانطور که گفتیم، از سوی دیگر تاریخ این رویداد می‌تواند یک نقطه قوت برای ردموندی‌ها باشد. بازار در سال‌های گذشته روند تقریبا تکراری را سپری کرده و در دنیای ویندوز با نوآوری خاصی روبه‌رو نشده‌ایم و همین موضوع باعث شده مک‌های اپل به لطف تراشه‌های اختصاصی و طراحی جدید، کاربران را به سمت خودشان جذب کنند و در حالی که روند بازار نزولی است، رشد فروش سالانه 40 درصدی را تجربه کنند. اما آیا مایکروسافت می‌تواند دوباره بازار پی‌سی را تکان دهد؟

در سال‌های اخیر مایکروسافت از چندین محصول نوآورانه رونمایی کرده که برخی از آن‌ها روانه بازار هم شدند: سرفیس پرو ایکس، سرفیس نئو و سرفیس دوئو. سرفیس نئو قبل از اینکه رنگ بازار را به خودش ببیند، پروژه‌اش لغو شد. سرفیس دوئو در دو سال اخیر وضعیتش بهبود پیدا کرده اما چه بلایی بر سر سرفیس پرو ایکس آمده است؟

از سرفیس پرو ایکس می‌توان به عنوان بدترین در میان سه دستگاه مذکور نام برد. اگرچه پرو X محصولی باریک با طراحی جذاب و سخت افزار قابل قبول (مبتنی بر آرم) است، اما در عمل مشکلات عملکردی دارد و همچنین اپ‌ها چندان با آن سازگار نیستند. بنابراین رویایی بسیاری از کاربران با این محصول به واقعیت پیوند نخورد.

یکی دیگر از محصولات جدید مایکروسافت که آن هم چندان مورد استقبال قرار نگرفت، سرفیس گو بود. سرفیس گو یک تبلت کوچک و سبک و البته ارزان‌تر از سایر اعضای خانواده سرفیس است. این محصول در حقیقت قرار بود بهترین جواب مایکروسافت به آیپد و کروم‌بوک باشد، اما حتی نسل سوم آن عملکرد پایینی دارد، شارژدهی‌اش کم است و با توجه به امکانات، قیمت بالایی دارد. در حقیقت ردموندی‌ها برخلاف اپل و کروم‌بوک‌ها، نتوانستند تعادل مناسبی میان عملکرد و قیمت ایجاد کنند.

مایکروسافت برای اینکه بتواند مرزهای بازار پی‌سی را یکبار دیگر جابجا کند، باید روی کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های ARM تمرکز کند. ردموندی‌ها باید به توسعه محصولاتی مانند پرو ایکس ادامه دهند، چرا که آینده در اختیار چنین محصولاتی خواهد بود.

فاصله میان گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها رو به کاهش است و کاربران لپ‌تاپ‌هایی می‌خواهند که بوت سریع‌تری داشته باشند، شارژدهی بالاتری از خودشان نشان دهند و هرجایی بتوان با آن‌ها کار کرد. از آنجایی که پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم مصرف انرژی کمتری دارند و از شبکه‌های سلولار پشتیبانی می‌کنند، محصولات مجهز به آن‌ها می‌توانند سبک، باریک و طراحی‌های متفاوتی داشته باشند.

اما اگر تمام این موارد را هم در یک دستگاه رعایت کنید، باز باید به یک تناسب میان شارژدهی و عملکرد برسید. در حقیقت باید ویندوز روی پردازنده‌های آرم عملکرد مناسبی از خودش نشان دهد و مهم‌تر اینکه سازگاری اپ‌ها با آن‌ها افزایش پیدا کند.

اگرچه ردموندی‌ها در این زمینه تا به امروز موفق نبوده‌اند، اما این به معنی شکست آن‌ها نیست. در سال‌های گذشته مایکروسافت روی پروژه‌های «ویندوز روی آرم» زیادی کار کرده و حتی نسخه بومی ویژوال استودیو و کیت توسعه‌دهنده «Project Volterra» را ارائه کرده است. این کمپانی حتی روی نسخه‌های سبک‌تر ویندوز هم کار کرد: ابتدا با ویندوز RT روبه‌رو شدیم و سپس سروکله ویندوز 10X پیدا شد که البته هیچ‌کدام از آن‌ها موفقیتی نداشتند، در حقیقت پروژه نسخه دوم یعنی 10X پیش از عرضه لغو شد.

پروژه Volterra

البته مایکروسافت برخی از ویژگی‌های ویندوز 10X را به ویندوز 11 آورد؛ سیستم عاملی که هنوز جای بهبود دارد و ردموندی‌ها هم می‌خواهند هرچند وقت یکبار عملکرد آن را در تمام زمینه‌ها بهبود دهند. علاوه بر این، استور ویندوز هم در حال رشد است و بر تعداد برنامه‌های آن افزوده می‌شود. اگرچه ویندوز از نظر سادگی و بهره‌وری انرژی در اندازه کروم اواس و iPadOS نیست، اما مایکروسافت در مسیر درستی قرار دارد.

حالا در نهایت آیا مایکروسافت می‌تواند در مراسم فردا تحولی در بازار پی‌سی‌های ویندوزی ایجاد کند؟ جواب این سوال بستگی به محصولات حاضر در آن دارد. در حقیقت بازار تشنه یک دستگاه ویندوزی ARM پرچمدار است؛ محصولی که عملکرد سریعی داشته باشد و همچنین شارژدهی بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

مایکروسافت با عرضه چنین محصولی می‌تواند نشان دهد که چقدر در ورود به دنیای پی‌سی‌های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM اصرار دارد و توسعه‌دهندگان را مجبور پورت کردن اپ‌هایشان برای این پردازنده‌ها کند.

در حال حاضر نمی‌توانیم درباره محصولات حاضر در رویداد فردا مطمئن باشیم، اما گفته می‌شود مایکروسافت می‌خواهد نسخه آرم سرفیس پرو 9 را جایگزین سرفیس پرو ایکس کند. با این حال ردموندی‌ها نیاز به دستگاه مجهز به پردازنده ARM قدرتمندتری دارند، مخصوصا اگر بخواهند دهه دوم زندگی محصولات سرفیس با موفقیت همراه باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی