ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مسابقه عکاسی
علمی

برندگان مسابقه عکاسی میکروسکوپی «دنیای کوچک نیکون» اعلام شدند

در مسابقه عکاسی امسال، از دست جنینی یک مارمولک گرفته تا تخم پروانه و نگاهی نزدیک به یک عنکبوت، عکس‌های شگفت‌انگیزی به ثبت رسیده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

از کپک مخاطی شبیه یک قارچ زیبا گرفته تا نگاهی بی نظیر به دست جنینی یک مارمولک، برندگان امسال مسابقه عکاسی «دنیای کوچک نیکون» مناظر خیره‌کننده‌ای از جهان میکروسکوپی پنهان را نشان می‌دهد.

در مسابقه دنیای کوچک نیکون که نزدیک به نیم قرن پیش راه‌اندازی شده، انواع عکس‌های گرفته شده توسط تکنیک‌های میکروسکوپی نمایش داده می‌شوند. وجه مشترک آثار ارسال شده هنر و علم است و برندگان آن بر اساس موازنه‌ای از مهارت فنی، تاثیر زیبایی‌شناختی و اصالت مشخص می‌شوند.

برنده مسابقه عکاسی «دنیای کوچک نیکون»

جایزه اصلی مسابقه امسال به تصویری از «گریگوری تیمین» از دانشگاه ژنو تعلق گرفت. تیمین با استفاده از یک میکروسکوپ هم-کانونی صدها تصویر مجزا را به یکدیگر متصل کرد تا تصویر کاملی از دست جنینی یک گکو غول پیکر ماداگاسکار (Phelsuma grandis) را نمایش دهد.

دنیای کوچک نیکون

تیمین توضیح می‌دهد:

«این دست جنینی حدود 3 میلی متر طول دارد که نمونه بزرگی برای یک میکروسکوپ با وضوح بالا است. اسکن شامل 300 قطعه می‌شود که هر کدام شامل حدود 250 بخش نوری است که منجر به بیش از دو روز کسب علم و مهارت و تقریبا 200 گیگابایت داده می‌شود.»

جایگاه دوم به تصویر باورنکردنی دیگری از «کیلب داوسون» دانشمند استرالیایی تعلق گرفت که بافت یک سینه شیرده کیسه‌های تولیدکننده شیر (آلوئول) آن را نشان می‌دهد.

عکس میکروسکوپی

از دیگر تصاویر برجسته فراواقعی مجموعه عکس‌های مسابقه عکاسی امسال می‌توان به پرتره‌ای از نیش زنبور، نگاهی نزدیک به ذرات شن و تصویر بزرگنمایی شده‌ای از یک عنکبوت اشاره کرد. اخیرا همچنین برندگان مسابقه ویدیویی دنیای کوچک نیکون (Nikon Small World) نیز اعلام شده بودند.

در گالری زیر می‌توانید عکس‌های ارسال شده برای مسابقه عکاسی امسال را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی