ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زیردریایی
علمی

چینی‌ها مدعی ساخت موتوری شدند که نویز زیردریایی‌ها را 90 درصد کاهش می‌دهد

چینی‌ها مدعی‌اند که با استفاده از یک ماده تازه موتوری برای زیردریایی‌ها ساخته‌اند که توان بالاتری دارد و در عین حال نویز کمتری تولید می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

تیمی از محققان چینی مدعی ساخت یک سامانه پیشران پمپ-جت جدید شده‌اند که می‌تواند نیروی حرکت در زیردریایی‌ها را افزایش داده و در عین حال لرزش‌های مزاحم را تا بیش از 90 درصد کاهش دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری SCMP، اگرچه اطلاعات زیادی از این فناوری جدید در دسترس نیست، ولی محققان چینی ظاهرا درزگیر جدیدی ساخته‌اند که مانع از ورود آب به قطعات شده ولی جلوی چرخش روتور را نمی‌گیرد.

این طراحی می‌تواند نیروی پیش‌روندگی پمپ جت‌ها را در سرعت‌های پایین‌تر افزایش و در عین حال لرزش آن‌ها را کاهش دهد. زیردریایی‌های مدرن گاهی اوقات از یک پیشران پوشیده استفاده می‌کنند که روتور را داخل محفظه قرار می‌دهد تا برای پیش‌رانش جت آبی ایجاد کند.

زیردریایی

تولید سامانه جدید برای پیش‌رانش زیردریایی‌ها

فاصله بین پره‌های روتور و دیوار داخلی محفظه می‌تواند به چند میلی‌متر برسد. اما همچنان ممکن است تکانه‌ها یا حباب‌های زیادی به وجود بیاورد و سرعت زیردریایی را کاهش داده یا موقعیت آن را افشا کند. در گزارش SCMP گفته شده که در این طراحی جدید لبه‌های روتور در هنگام حرکت تماسی با آب ندارند. محققان چینی مدعی‌اند که شکاف قبلی را حذف کرده‌اند.

پمپ جت دستگاهی است که برای ایجاد نیروی پیش‌روندگی فشاری از آب را به وجود می‌آورد. در حال حاضر بعضی از پیشرفته‌ترین زیردریایی‌های دنیا از جمله در کلاس سی‌ولف، ویرجینیا و کلمبیا در آمریکا از پیش‌رانش با پمپ جت استفاده می‌کنند.

دانشمندان چینی می‌گویند برای تولید این پمپ جت جدید به ماده تازه‌ای به عنوان درزگیر نیاز داشتند تا بتواند ضمن بیرون نگه داشتن آب از محفظه، مانع از حرکت صحیح روتور نشود. آن‌ها مدعی‌اند که بهترین ماده برای این کار را پیدا کرده‌اند و ساختاری فیبری ساخته‌اند که برای این دستگاه بسیار مناسب بوده است. ترکیب دقیق این ماده هنوز اعلام نشده است.

محققان حالا می‌گویند در آزمایش‌های خود متوجه شده‌اند که شدت لرزش‌های این پمپ جت چیزی بین یک دهم تا یک سی و پنجم پمپ جت‌های معمولی بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی