ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرانی قیمت کارخانه ای شاهین
خودرو

تاثیر افزایش ۵۰ میلیونی قیمت سایپا شاهین بر بازار آزاد

علیرغم گذشت حدود ۱.۵ سال از عرضه شاهین سایپا به بازار، این خودروساز نتوانسته بازار دست دوم محصول پرچمدار خود را مدیریت کند و برخلاف تقریبا تمامی خودروهای مونتاژی و تولیدی در کشور، شاهد افت ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

علیرغم گذشت حدود ۱.۵ سال از عرضه شاهین سایپا به بازار، این خودروساز نتوانسته بازار دست دوم محصول پرچمدار خود را مدیریت کند و برخلاف تقریبا تمامی خودروهای مونتاژی و تولیدی در کشور، شاهد افت قیمت سنگین شاهین های صفر کیلومتر هستیم، اخیرا این شرایط در پی افزایش قیمت کارخانه ای این محصول تشدید نیز شده است. قیمت شاهین سایپا در بازار آزاد در هفته گذشته (۲۰ مهرماه ۱۴۰۱) حدود ۳۳۸ میلیون تومان اعلام شده، ولی قیمت کارخانه‌ای این خودرو تنها در عرض ۲۴ ساعت از ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳۴۱ میلیون تومان رسیده و از قیمت آزاد بیشتر شده است.

با این وجود ذکر یک نکته واجب است، چرا که این افزایش ۵۰ میلیون تومانی در واقع شامل مدل های 1401 می شود، اما اغلب شاهین‌هایی که تاکنون در بازار معامله شده‌اند، محصول سال ۱۴۰۰ هستند و قیمت شاهین‌های 1401 در بازار آزاد بیش از ۳۶۰ میلیون تومان است. بنابراین نمی‌توان ادعای بیشتر بودن قیمت کارخانه ای این محصول را نسبت به قیمت بازار آزاد صحیح و قابل قبول دانست.

این ماجرا اما روی دیگری هم دارد، بسیاری از ثبت نام کنندگان قرعه کشی و خریداران محصولات سایپا، در واقع با توجه به حاشیه قیمت حدود ۶۰ میلیونی و برمبنای قیمت قدیم (۲۹۱ میلیون تومان) نسبت به خرید این خودرو اقدام کرده بودند و حالا با توجه به افزایش ناگهانی ۵۰ میلیونی، عملا ناچار به پرداخت رقمی هستند که انتظار آن را نداشته اند و حاشیه سود خرید خودرو از کارخانه نیز عملا از بین رفته است.

به عبارت دیگر، اگر این دسته از مشتریان به جای خرید خودرو از کارخانه، نسبت به خرید از بازار آزاد اقدام می کردند، نه تنها با چنین افزایشی مواجه نمی شدند بلکه در لحظه نیز خودرو خود را تحویل گرفته و می توانستند از آن استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی