ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی: 1404 شرکت دانش‌بنیان بیش از 58هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند

مجموع وام پرداخت شده به این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 2 برابری داشته است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

بانک مرکزی طی نیم سال اول 1401 بیش از 58هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار 1404 شرکت دانش‌بنیان قرار داده است. اگرچه مجموع وام پرداخت شده به مدت مشابه سال گذشته رشد 2 برابری داشته است اما آمارها نشان می‌دهد تنها 18درصد شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، طی 6 ماه اول امسال در قالب 7612 فقره تسهیلات، 584.8هزار میلیارد ریال (معادل 58هزار میلیارد تومان) وام به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 100.2درصد افزایش یافته است.

اعطای تسهیلات به شرکت های دانش‌بنیان

بنابر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر 7558 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند اما گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها 1404 شرکت دانش‌بنیان در نیم سال اول 1401 موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که 18.5 درصد از کل شرکت‌ها را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به قوانین سختگیرانه بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات، موفق به دریافت وام نشده‌اند.

در این گزارش، میزان تسهیلات پرداختی از شهریور ماه 1400 تا شهریور 1401 به تفکیک هر ماه بیان شده که جمع 6 ماه ابتدایی امسال حدود 57هزار میلیارد تومان شده و نزدیک هزار میلیارد تومان با رقم اعلامی از سوی بانک مرکزی تفاوت دارد.

وام دانش بنیان

این نمودار نشان می‌دهد بیشترین تسهیلات بانکی در شهریور ماه امسال در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. همچنین طی یک سال گذشته مجموعا 101هزار میلیارد تومان وام به این شرکت‌ها اعطا شده است.

گفتنی است بیشترین تسهیلات طی شش ماهه 1401 از سوی بانک‌های ملت به مبلغ 10 هزار میلیارد توامن، تجارت به مبلغ 8هزار میلیارد تومان و اقتصاد نوین به مبلغ 5 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های اخیر اینترنت طی یک ماه گذشته و کاهش فروش قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان بالاخص شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای؛ بانک مرکزی با درخواست‌های وام بیشتری طی ماه‌های پیش رو، رو به رو شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی