ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاهچاله
علمی

اتفاقی عجیب در یک سیاه‌چاله؛ موادی که با نصف سرعت نور به بیرون پرتاب می‌شوند

اخترشناسان متوجه شده‌اند که یک سیاه‌چاله با تاخیر نسبتا زیادی پس از بلعیدن یک ستاره حالا موادی را با نصف سرعت نور به بیرون می‌اندازد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

اکثر مردم تصور می‌کنند که سیاه‌چاله‌ها هر چیزی را که در اطرافشان قرار بگیرند، می‌بلعند. این عقیده به کلی درست نیست، چون سیاه‌چاله‌ها حتی گاهی اوقات بخشی از محتویات درون خود را به بیرون پرتاب می‌کنند. به تازگی یکی از نمونه‌های این پدیده در یک سیاه‌چاله مشاهده شده، اما این بار جرم‌های حاصل از بلعیده شدن یک ستاره با تاخیر نسبتاً زیاد و با سرعتی بسیار بالا به بیرون انداخته شده است.

اخترشناسان به تازگی پدیده عجیبی را در سیاه‌چاله AT2019dsg در فاصله 665 میلیون سال نوری زمین مشاهده کرده‌اند که پیش‌تر دیده نشده بود. این سیاه‌چاله در سال 2018 یک ستاره را به درون خود جذب کرد و به دلایل نامعلوم از سال 2021 به شکل قابل توجهی فعال شده است.

حالا محققان می‌گویند AT2019dsg در حال پرتاب کردن موادی به بیرون است که سرعت آن‌ها به نصف سرعت حرکت نور می‌رسد. این اتفاق در شرایطی افتاده که سال‌ها از بلعیده شدن ستاره توسط سیاه‌چاله در پدیده‌ای موسوم به رویداد اختلال موجی (TDE) می‌گذرد و هیچ توضیحی برای این تاخیر وجود ندارد.

سیاهچاله

چرا این سیاه‌چاله رفتار متفاوتی داشته است؟

«ادو برگر»، از نویسندگان مقاله‌ای که در این باره منتشر شده است، می‌گوید: «بیش از یک دهه است که رویدادهای TDE را با تلسکوپ‌های رادیویی بررسی می‌کنیم و گاهی اوقات می‌بینیم که آن‌ها در حین هضم ستاره و پرتاب مواد در طیف امواج رادیویی می‌درخشند. ولی در خصوص AT2019dsg به مدت سه سال هیچ خبری نبود و این سیاه‌چاله حالا به طرز چشمگیری روشن شده تا به یکی از پرنورترین TDEهای رادیویی تاریخ تبدیل شود.»

نکته عجیب این‌جاست که محققان شاهد جذب این ستاره در سیاه‌چاله بودند و به نظرشان اتفاق متفاوتی نیفتاده بود. اما حالا به دلایلی نامعلوم، پرتاب این مواد به بیرون با تاخیر رخ داده و سرعتی بسیار بیشتر از نمونه‌های مشابه داشته است.

پژوهشگران حالا می‌خواهند دریابند که آیا این اتفاق مثال‌های بیشتری دارد و یک اتفاق معمولی است که از دید آن‌ها پنهان مانده بوده یا نه. نتایج تحقیق حاضر در مجله The Astrophysical Journal منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی