ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرسدس بنز EQE SUV
اخبار خودرو

شاسی بلند برقی مرسدس بنز EQE رونمایی شد؛ رقیبی قدر برای ب ام و iX و تسلا مدل X

شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز EQE SUV رونمایی شد. این مدل کاملا جدید همانطور که قابل حدس است، در واقع نسخه شاسی‌بلند EQE محسوب می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

شاسی‌بلند برقی مرسدس بنز EQE SUV رونمایی شد. این مدل کاملا جدید همانطور که قابل حدس است، در واقع نسخه شاسی‌بلند EQE محسوب می‌شود و در گروه خودروهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. همانند دیگر محصولات کمپانی، این اتومبیل الکتریکی نیز با تریم‌های متنوع و طیف گسترده‌ای از انواع پیشرانه‌ها و آپشن‌ها وارد بازار خواهد شد. برد حداکثر 590 کیلومتری، انتقال قدرت به محور عقب یا هر دو محور و خروجی پیشرانه متغیر بین 288 تا 687 اسب بخار از مشخصات اصلی مرسدس EQE SUV در یک نگاه هستند.

مرسدس بنز EQE SUV

فهرست مطالب

طراحی و ابعاد مرسدس بنز EQE SUV

EQE SUV چهارمین عضو مبتنی بر پلتفرم مخصوص خودروهای برقی مرسدس به شمار می‌رود. این خودرو از نظر طراحی کاملا مشابه با دیگر اعضای خانواده خود، به‌ویژه سدان EQE است و جز فرم اتاق و ابعاد تفاوت شاخصی با آنها ندارد.

مرسدس بنز EQE SUV

طول بدنه جدیدترین محصول برقی مرسدس بنز به 4863 میلیمتر و عرض آن به 1940 میلمیتر می‌رسد. ارتفاع و فاصله محوری آن نیز به ترتیب برابر با 1686 و 3030 میلیمتر است. با این ابعاد EQE SUV در مقایسه با سدان EQE برابر با 90 میلیمتر فاصله محوری کمتری دارد. از نظر طول و عرض هم باید گفت این شاسی‌بلند یا به عبارت دقیق‌تر کراس‌اوور الکتریکی 132 و 11 میلیمتر کوتاه‌تر از برادر سدان خود است.

مرسدس بنز EQE SUV
مرسدس بنز می‌گوید فاصله محوری کوتاه‌تر نسبت به EQE باعث چالاکی EQE SUV می‌شود

مرسدس بنز EQE SUV وزنی برابر با 2600 کیلوگرم دارد. فضای داخلی این خودرو کاملا گسترده بوده و حجم فضای بار آن برابر با 520 لیتر است. در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1,675 میلیمتر می‌رسد. اما نکته عجیب اینکه فضای بار EQE SUV در مقایسه با همتای بنزینی، یعنی GLE، کمتر است. در حالت استاندارد این کراس‌اوور درون‌سوز 630 لیتر حجم دارد و با خواباندن صندلی‌های عقب 2,055 لیتر فضا در دسترس راننده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر EQE SUV در مقایسه با همتای بنزینی خود 110 و 380 لیتر فضای کمتری برای حمل لوازم دارد.

مرسدس AMG EQE SUV
مرسدس بنز EQE SUV از نظر حجم فضای بار بر سدان EQE برتری دارد. فضای بار این سدان برقی 430 لیتر است.

کلکسیونی از آخرین تکنولوژی‌ها

هایپراسکرین

همانگونه که از یک مرسدس بنز  انتظار می‌رود، EQE SUV هم به جدیدترین تکنولوژی‌های جهان خودرو مجهز است. مثل سدان EQE و سری EQS مشتریان می‌توانند این کراس‌اوور برقی را با آپشن پیشرفته هایپراسکرین سفارش دهند. سفارش این آپشن دو قابلیت دالبی اتموس و فیلتر HEPA را به EQE SUV اضافه می‌کند.

مرسدس بنز EQE SUV

آپدیت‌های نرم‌افزاری

نکته جالب اینکه مرسدس بنز EQE SUV از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر امکان اضافه کردن قابلیت‌های جدید و یا قفل‌گشایی از برخی امکانات موجود در ازای پرداخت مبلغ معین وجود دارد. این ویژگی در حقیقت مشابه با آپشن‌های اشتراکی ب ام و است که رونمایی از آن انتقادات زیادی به همراه داشت.

مرسدس بنز EQE SUV

البته ذکر این نکته ضروری است که مرسدس بنز فعلا هیچ صحبتی از آپشن‌های اشتراکی نمی‌کند. این شرکت می‌گوید قفل‌گشایی مربوط به سیستم‌هایی است که فعلا دارای مجوزهای قانونی نیستند و به محض دریافت این مجوزها، با بروزآوری آنها را فعال خواهد کرد. سامانه Intelligent Park Pilot یکی از این سیستم‌هاست که امکان پارک کاملا خودکار را به ارمغان خواهد آورد.

کابین نسخه AMG از مرسدس EQE SUV
کابین نسخه AMG از مرسدس EQE SUV

مسریاب پیشرفته

مسریاب پیشرفته از دیگر تکنولوژی‌های نوین مرسدس بنز EQE SUV است. در این کراس‌اوور الکتریکی، سیستم مسیریاب می‌تواند راننده را از مسیرهایی که در آنها ایستگاه شارژ الکتریکی وجود دارد، به مقصد برساند. با اتکا به این سیستم، نگرانی‌ها از بابت تمام شدن شارژ در میانه‌های سفر رفع می‌شود.

مرسدس بنز EQE SUV

سیستم Eco Assist

سیستم Eco Assist دیگر قابلیت پیشرفته مرسدس بنز EQE SUV است. این سیستم با پایش ترافیک اطراف میزان بازیابی انرژی ترمز را تنظیم می‌کند تا رانندگی یک پدالی، روان‌تر و لذت‎‌بخش‌تر باشد. در رانندگی یک پدالی با فشردن پدال گاز سرعت افزایش می‌یابد و با برداشتن پا ترمز فعال می‌شود.

مرسدس بنز EQE SUV

چراغ‌های دیجیتال

چراغ اصلی دیجیتال تکنولوژی نوین دیگری است که در لیست آپشن‌های مرسدس بنز EQE SUV به چشم می‌خورد. این تکنولوژی از طریق انعکاس علامت‌ها و نمادها به مسیر مقابل، می‌تواند بین راننده و سایر رانندگان یا عابرین پیاده تعامل ایجاد کند.

مرسدس بنز EQE SUV

امکان پخش صداهای مختلف

تازه‌ترین محصول اشتوتگارتی‌ها با پخش صداهای آرامش‌بخش که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند، سفرهای لذت‌بخش‌تری را برای سرنشینان خود رقم می‌زند. در صورت نیاز به هیجان و تجربه صدایی مشابه با صدای خودروهای بنزینی، راننده می‌تواند آپشنی به نام Roaring Pulse را دانلود کند. این آپشن صدایی مشابه با صدای خودروهای بنزینی را از اسپیکرهای داخل کابین پخش می‌کند!

مرسدس بنز EQE SUV

سیستم افزایش برد حرکتی

مرسدس بنز EQE SUV از یک قابلیت مخصوص برای افزایش برد حرکتی سود می‌برد. در مدل‌های چهار چرخ محرک یا 4Matic، این امکان وجود دارد که هنگام رانندگی با سرعت‌های پایین، موتور محور جلو از مدار خارج شود. واضح است که در این حالت میزان مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

مرسدس AMG EQE SUV

محور عقب فرمان‌پذیر

محور عقب فرمان‌پذیر هم در لیست آپشن‌ها دیده می‌شود. مرسدس بنز تاکید می‌کند این آپشن در صورت ترکیب با سیستم تعلیق چهار اتصالی در جلو و چند اتصالی در عقب، چالاکی EQE SUV را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. آنقدر چالاک که می‌توان این خودرو را با مدل‌های به مراتب کوچک‌تر و سبک‌تر مقایسه کرد.

سه تریم استاندارد، دو نسخه AMG

مرسدس بنز EQE SUV در 5 تریم مختلف به فروش خواهد رسید. مدل پایه این خودرو حامل کد EQE 350+ و نسخه چهار چرخ محرک آن هم با نام EQE 350 4Matic شناخته می‌شود. نیروبخش این تریم یک پیشرانه تک موتوره با 288 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور است و در آن فقط چرخ‌های محور عقب محرک هستند. این تریم بیشترین برد حرکتی را دارد و بر اساس استاندارد اروپایی WLTP می‌تواند مسافتی بین 480 الی 590 کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

مرسدس بنز EQE SUV

در رده‌ای بالاتر، تریم EQE 350 4Matic قرار دارد. پیشرانه این تریم دو موتوره است و گشتاور تولیدی آن به 765 نیوتن متر می‌رسد. اضافه شدن موتور دوم هر چند باعث افزایش خروجی شده، اما از سوی دیگر برد حرکتی را به 459 الی 558 کیلومتر کاهش داده است.

در بین نسخه‌های غیر AMG، تریم EQE 500 4Matic بیشترین قدرت را ارائه می‌کند. پیشرانه دو موتوره این تریم 396 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور دارد. اشتوتگارتی‌ها برد حرکتی این تریم را بر مبنای استاندارد WLTP بین 460 الی 547 کیلومتر اعلام کرده‌اند.

مرسدس بنز EQE SUV

نسخه‌های AMG برای دوستداران سرعت

اما کسانی که به دنبال قدرت، سرعت و هیجان بیشتری هستند، می‌توانند به سراغ نسخه‌های مزین به نشان AMG بروند. این نسخه‌ها در دو تریم 43 4Matic و EQE 53 4Matic+ موجود هستند. تریم 43 4Matic به پیشرانه دو موتوره با 476 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور مجهز است و در عرض 4.3 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. حداکثر سرعت آن هم برابر با 210 کیلومتر در ساعت است.

نسخه استاندارد در سمت راست و نسخه AMG در سمت چپ
نسخه استاندارد در سمت راست و نسخه AMG در سمت چپ؛ جلوپنجره پانامریکانا (با خطوط عمودی) شاخصه اصلی مدل‌های AMG در بین محصولات مرسدس است.

در تریم EQE 53 4Matic+ پیشرانه دو موتوره توانایی تولید 626 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور را دارد. در صورت سفارش پکیج AMG Dynamic Plus دو قابلیت Race Start و Boost قفل‌گشایی می‌شود. نتیجه این امر افزایش قدرت به 687 اسب بخار و رسیدن گشتاور به 1000 نیوتن متر است. با اتکا به چنین پیشرانه قدرتمندی، نسخه پرچمدار از EQE SUV فقط در عرض 3.5 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم راننده این نسخه می‌تواند حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت را تجربه کند.

مرسدس AMG EQE SUV

طبق انتظار برد حرکتی در نسخه‌های AMG کمتر از بقیه است. تریم EQE 43 با شارژ کامل 431 الی 488 کیلومتر مسافت را طی می‌کند. این رقم برای تریم پرچمدار EQE 53 برابر با 375 الی 470 کیلومتر اعلام شده که در مقایسه با تریم EQE 500 4Matic حدود 20 درصد کمتر است.

مرسدس AMG EQE SUV

باتری 90.6 کیلووات ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع

مثل سدان EQE در تمامی تریم‌های EQE SUV انرژی توسط پک باتری 90.6 کیلووات ساعتی تامین می‌شود. این خودرو از سرعت شارژ حداکثر 170 کیلووات پشتیبانی می‌کند و با 15 دقیقه شارژ می‌توان تا 220 کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت. اشتوتگارتی‌ها پک باتری این کراس‌اوور برقی را تا 10 سال یا 250 هزار کیلومتر کارکرد، گارانتی می‌کنند. در رابطه با اینکه پس از ده سال عملکرد باتری چقدر افت خواهد داشت، اطلاعاتی در دست نیست.

مرسدس بنز EQE SUV، مدلی ساخت آمریکا

درباره قیمت مرسدس بنز EQE SUV جزئیاتی منتشر نشده است. اما از آنجایی که این خودرو رقیب مستقیم ب ام و iX به شمار می‌رود، مسلما قیمتی مشابه با آن خواهد داشت. قیمت این کراس‌اوور باواریایی از حدود 85 هزار دلار شروع می‌شود. تولید انبوه مرسدس بنز EQE SUV از ماه دسامبر و در کارخانه توسکالوسا واقع در آلابامای آمریکا شروع می‌شود. این کارخانه ماموریت تولید مدل‌های سری EQ را بر عهده دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی