ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جو زمین
علمی

حباب‌های آبی عجیب و غریب در جو زمین؛ فضانورد ISS عکسی خیره کننده از فضا گرفت

یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، تصویری عجیب از جو زمین گرفته که دو حباب آبی نورانی در اتمسفر آن می‌درخشند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، تصویری عجیب از جو زمین گرفته که دو حباب آبی نورانی در اتمسفر آن می‌درخشند.

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که این دو حباب نورانی آبی رنگ، منشا مارایی دارند، اما در واقع نتیجه دو پدیده طبیعی غیر مرتبط به یکدیگر هستند که به صورت اتفاقی همزمان رخ داده‌اند.

این تصویر سال گذشته توسط یکی از خدمه Expedition 66 هنگام عبور ISS بر فراز دریای چین جنوبی گرفته شد. این عکس در 9 اکتبر توسط رصدخانه زمین ناسا به صورت آنلاین منتشر شد.

دو حباب نورانی آبی در جو زمین

اولین حباب نور که در پایین تصویر قابل مشاهده است، صاعقه عظیمی در خلیج تایلند را نشان می‌دهد. رعد و برق معمولا از ایستگاه فضایی بین المللی به سختی قابل مشاهده است، زیرا معمولا توسط ابرها پوشیده شده است. اما این تصویر از لابه‌لای ابرها گرفته شده است.

دومین حباب آبی که در سمت راست بالای تصویر دیده می‌شود، نتیجه نور تابیده شده از ماه است. جهت گیری ماهواره طبیعی زمین در رابطه با ایستگاه فضایی بین المللی به این معنی است که نوری که از خورشید بازتاب می‌شود، مستقیما از جو سیاره عبور کرده و آن را به یک لکه آبی روشن با هاله‌ای مبهم تبدیل می‌کند. به گفته رصدخانه زمین، این اثر ناشی از پراکندگی نور ماه از ذرات ریز در جو زمین است.

رنگ‌های مختلف نور مرئی دارای طول موج‌های متفاوتی هستند که بر تعامل آنها با ذرات اتمسفر تاثیر می‌گذارد. نور آبی کوتاه‌ترین طول موج را دارد و بنابراین بیشترین احتمال پراکندگی را دارد که باعث آبی شدن ماه در این تصویر شده است.

همچنین در این عکس شبکه درخشانی از نورهای مصنوعی دیده می‌شود که از تایلند می‌آیند. سایر منابع برجسته آلودگی نوری در تصویر از ویتنام و جزیره هاینان، جنوبی‌ترین منطقه چین ساطع می‌شوند، اگرچه این منابع نورتا حد زیادی توسط ابرها پنهان شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی