ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایرانسل 16 ساله شد

همزمان با تولد 16 سالگی ایرانسل، یکصد و شصتمین سایت 5G این اپراتور نیز به بهره‌برداری رسید.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۵

امروز مورخ 29 مهر 1401، ایرانسل 16 ساله می‌شود. همزمان با تولد 16 سالگی، یکصد و شصتمین سایت 5G ایرانسل نیز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی ایرانسل، در سال‌های پایانی دهه 1370 و ابتدای دهه 1380 هجری شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن‌همراه به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساخت‌های لازم، باعث شد تا برای ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌همراه، صف‌های طولانی تشکیل شود.

متقاضیان خرید سیم‌کارت، مجبور بودند تا علاوه بر انتظار طولانی، هزینه‌های زیادی را نیز برای دریافت سیم‌کارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در 29 مهر 1385، باعث شد تا هزینه لازم برای تهیه یک عدد سیم‌کارت، به چند هزار تومان کاهش یابد و سیم‌کارت و ارتباطات همراه، به وسیله‌ای در دسترس همگان تبدیل شود و زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد.

مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیم‌کارت و موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی به دلیل عدم دسترسی عمومی به ارتباطات همراه، باعث شد تا در مهر سال 1382 با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده 124 این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.

ایرانسل

با برنده شدن کنسرسیوم «ام‌تی‌ان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ 6 آذر 1384، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.

شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در 6 شهریور 1385، حدود 9 ماه پس از دریافت مجوز، از شبکه خود به صورت آزمایشی بهره‌برداری کند. سرانجام، روز 29 مهر 1385، شبکه تلفن‌همراه ایرانسل، به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد.

ارائه خدمات متنوع به مشترکین

ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خود را در بازه زمانی کوتاهی با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی، از جمله ارائه نسل 2.75 تلفن همراه (EDGE) با ویژگی استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن‌همراه ایران را به دست آورد.

در تاریخ 10 اسفند 1387 نیز برای نخستین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه کند. در شهریور 1394، با ارتقای پروانه وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری «بی‌سیم ثابت» شد که به وسیله آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه کرد.

مودم TD-LTE ایرانسل

پس از پایان دوران انحصار در ارائه خدمات پهن‌باند همراه، ایرانسل در تاریخ 14 مرداد سال 1393 توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکه تلفن‌همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام به صورت رسمی در روز 4 شهریور 1393 نسل سوم (3G) ایرانسل راه‌اندازی شد.

پس از گذشت مدت کوتاهی، در 29 آبان 93 و در مشهد مقدس، ایرانسل نخستین شبکه نسل چهارم تلفن‌همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آن را با شتاب چشمگیری، در سراسر کشور عرضه کرد.

ایرانسل، در ادامه رویکرد خود مبنی بر ارائه جدیدترین فناوری‌های جهانی در ایران، از سال 1395، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و پس از آن که در 29 شهریور 1396 با حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد 1399، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند. این سایت توسط رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر ارتباطات وقت، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی شد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت (3.909 گیگابیت بر ثانیه) و تعداد سایت‌های نسل پنج (160 سایت) در ایران، در ادامه این پیشتازی با هدف‌گذاری برای نصب 460 سایت 5G موفق شده تا همزمان با شانزدهمین سالروز تأسیس شبکه تلفن‌همراه خود، از یکصد و شصتمین سایت نسل پنج، بهره‌برداری کند.

بر این اساس، تاکنون شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شیراز، قم، کرج، گرگان، آمل، بندرانزلی و کیش، تحت پوشش شبکه نسل پنج ایرانسل قرار گرفته‌اند و اقدامات ایرانسل برای راه‌اندازی سایت‌های 5G در شهرهای دیگر ایران نیز با سرعت ادامه دارد.

توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال

ایرانسل طی یک سال گذشته، موفق به راه‌اندازی 940 سایت ارتباطی جدید و نیز به‌روزرسانی و افزایش ظرفیت 3200 سایت ارتباطی شده است. همچنین در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی، ایرانسل موفق به راه‌اندازی 280 سایت ارتباطی جدید و ارتقای سایت‌های موجود شده که به این ترتیب، در مجموع، 514 روستا و جمعیتی در حدود 135هزار و 48 نفر، برای اولین بار تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار گرفته‌اند.

با تخصیص باند فرکانسی 2300 مگاهرتز به اپراتورهای همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیر 1400، ایرانسل موفق شد تا به‌عنوان اپراتور پیشگام در نصب تجهیزات و راه‌اندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهه فجر 1400، از 50 سایت ارتباطی مجهز به لایه جدید 2300 مگاهرتز، در شبکه پهن‌باند همراه خود رونمایی کند و در روز 8 شهریور 1401 و در مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت نیز، فاز نخست این پروژه، شامل تجهیز 700 سایت، تکمیل و توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، رسماً افتتاح شد.

ایرانسل در حوزه احداث خطوط فیبرنوری نیز که یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه شبکه 5G و فناوری‌های نوین ارتباطی از جمله خدمات شهر هوشمند است، در ادامه اقدامات گذشته خود طی یک سال اخیر توانسته است اتصال 254 سایت ارتباطی به شبکه فیبر نوری خود و نیز توسعه 320 کیلومتر فیبر نوری در استان‌های اصفهان، البرز، بوشهر، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران و مرکزی را محقق کند.

ایرانسل همچنین به تازگی با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در زمینه توسعه خدمت «فیبر به منازل (FTTH)»، انجام مقدمات لازم برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

سهم بازار 43 درصدی

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از سه ماهه نخست سال جاری، ایرانسل با دارا بودن بیش از 60 میلیون مشترک فعال، توانسته است سهم بازار 42.932 درصدی را در رقابت با دیگر اپراتورها از آن خود کند.

هم اکنون، بیش از 61 میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن‌همراه ایرانسل حضور دارند که از این تعداد، بیش از 43 میلیون مشترک، مصرف‌کننده دیتا هستند. پوشش جمعیتی شبکه 4G به 82.5 درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G به 91.76 درصد و پوشش شبکه 2G به 90.27 درصد رسیده است. در شبکه اینترنت ثابت (TD-LTE) ایرانسل نیز، نزدیک به 750هزار مشترک، فعال هستند.

ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا پایان شهریور 1401 و بر اساس نتایج مالی در دست حسابرسی، معادل 665هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به دولت داشته و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در ایرانسل، از ابتدای فعالیت تا پایان شهریور 1401، بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است.

ایرانسل در سال 1401 فرآیندهای مربوط به پذیرش و ورود به بازار بورس را آغاز کرد که این فرایندها همچنان در حال انجام است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی