ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مطالعه جدید: گرمایش زمین و ذوب یخچال‌های طبیعی احتمالا عامل پاندمی بعدی خواهد بود

داده‌های آماری نشان ‌می‌دهد احتمالا بیماری همه‌گیر بعدی که جهان را به خود مشغول خواهد کرد، از ذوب یخچال‌های طبیعی ناشی می‌شود.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

تجریه و تحلیل‌های انجام شده روی خاک و رسوبات دریاچه آب شیرین قطب شمال نشان ‌می‌دهد احتمالا بیماری همه‌گیر بعدی که جهان را به خود مشغول خواهد کرد، از ذوب یخچال‌های طبیعی ناشی شود.

داده‌های مربوط به دریاچه قطب شمال حاکی از آن است که ویروس‌ها و باکتری‌هایی در یخ آن منطقه محبوس شده‌اند که در اثر گرمایش زمین و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی دوباره بیدار شده و می‌توانند حیات وحش را آلوده کنند.

بر اساس داده‌های جدید، بیماری همه‌گیر بعدی ممکن است نه از خفاش‌ها یا پرندگان، بلکه از ذوب یخ‌ها ناشی شود. همانطور که گفته شد تجزیه و تحلیل ژنتیکی خاک و رسوبات دریاچه «هازن»، بزرگترین دریاچه آب شیرین قطب شمال در جهان، نشان می‌دهد که خطر بیدار شدن ویروس‌های داخل یخ‌ها وجود دارد و می‌تواند جهان را با پاندمی جدیدی روبرو کند.

گرمایش زمین و بیماری همه گیر بعدی

 یافته‌ها حاکی از آن است که با افزایش دمای جهانی زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی، احتمال اینکه ویروس‌ها و باکتری‌های محبوس شده در یخچال‌های طبیعی و یخ‌های دائمی دوباره بیدار شوند و حیات وحش را آلوده کنند، وجود دارد و این موضوع به ویژه در مناطق نزدیک بع قطب بیشتر احتمال بروز و شیوع خواهد داشت.

در سال 2016، شیوع سیاه زخم در شمال سیبری باعث مرگ یک کودک و آلوده شدن حداقل هفت نفر دیگر شد. موج گرما باعث ذوب شدن یخ‌ها شده و لاشه گوزن شمالی آلوده به ویروس را از زیر یخ‌ها پدیدار کرد.

برای درک بهتر خطرات ناشی از بیدار شدن ویروس‌های یخ زده، «استفان آریس بروسو» و همکارانش در دانشگاه اتاوا در کانادا نمونه‌های خاک و رسوب دریاچه هازن را مورد بررسی قرار دادند. سپس RNA و DNA را در این نمونه‌ها توالی‌بندی کردند تا نشانه‌هایی را که دقیقا با ویروس‌های شناخته‌شده و همچنین میزبان‌های حیوانی، گیاهی یا قارچی بالقوه مطابقت دارند، شناسایی کنند و ریسک آلوده کردن گروه‌های دیگر را نیز ارزیابی کردند.

نتایج این تحقیق در  Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است و نشان می‌دهد خطر سرایت ویروس‌ها به میزبان‌های جدید در مکان‌هایی نزدیک به یخچال‌های طبیعی، بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی