ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیبر نوری
تکنولوژی

رکوردشکنی محققان دانمارکی: انتقال 1.84 پتابیت اطلاعات در ثانیه با یک کابل فیبر نوری

محققانی از دانمارک موفق به ساخت یک تراشه جدید شده‌اند که می‌تواند در هر ثانیه 1.86 پتابیت اطلاعات را انتقال دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

هیچ کاربری نیست که به دنبال افزایش سرعت اینترنت خود نباشد. حالا محققان تراشه کامپیوتری جدیدی ساخته‌اند که توانسته از طریق کابل فیبر نوری به نرخ انتقال 1.84 پتابیت اطلاعات در ثانیه دست یابد و از این حیث رکوردشکنی کند.

به گزارش New Scientist، این پروژه توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک در کپنهاگن انجام شده است. نرخ انتقال 1.84 پتابیتی معادل دانلود حدود 230 میلیون تصویر در یک ثانیه است. این تراشه در واقع یک تراشه فوتونیک است که از دو یا چند قطعه فوتونیک ساخته شده که یک مدار کاربردی را به وجود می‌آورند.

این فناوری نور را شناسایی، تولید، منتقل و پردازش می‌کند تا جریان داده‌ها را به هزاران کانال مجزا تقسیم کند و همه آن‌ها را به‌صورت یک‌جا در مسیر 7.9 کیلومتری انتقال دهد.

محققان می‌گویند برای انجام این کار ابتدا داده‌ها را به 37 قسمت تقسیم کردند و هر کدام را از یک هسته جداگانه از کابل فیبر نوری فرستادند. سپس هر کدام از این کانال‌ها به 223 تکه داده تقسیم شدند که درون قطعات تکی از طیف الکترومغناطیسی وجود داشتند.

فیبر نوری

انتقال اطلاعات در رنگ‌های مختلف طیف نوری

این خروجی که به شکل شانه‌ای از شاخه‌های نوری با فاصله برابر در طیف‌های مختلف بود، به داده‌ها اجازه داد بدون ایجاد تداخل با یکدیگر، در رنگ‌های مختلف طیف نوری جابه‌جا شوند و ظرفیت هر هسته را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

در گذشته هم شاهد انتقال اطلاعات با حداکثر نرخ 10.66 پتابیت بر ثانیه بوده‌ایم، اما رکوردهای قبلی با استفاده از تجهیزات ناکارآمد و نامناسب ثبت شده بود. این رکورد جدید اما با استفاده از یک تراشه کامپیوتری تنها به ثبت رسیده است. با این روش هزینه‌های انرژی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و پهنای باند به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

توسعه این تراشه هنوز کامل نشده و به یک لیزر و دستگاه‌هایی برای رمزنگاری اطلاعات در هر جریان خروجی نیاز دارد. ولی رهبر این پژوهش مدعی است که این دو عنصر را می‌توان در خود تراشه قرار داد تا اندازه کل سیستم در حد یک جعبه کبریت باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی