ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مو و کچلی
علمی

محققان برای اولین بار در آزمایشگاه فولیکول‌های فعال سازنده مو پرورش دادند

دانشمندان به تازگی برای نخستین بار توانسته‌اند با استفاده از رویان موش در آزمایشگاه فولیکول‌هایی بسازند که قادرند مو تولید کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان توانسته‌اند فولیکول‌های سالم موی موش را به تعدادی از اندام‌های این موجود که در آزمایشگاه پرورش یافته بود، اضافه کنند. آن‌ها برای اولین بار موفق شدند این دستگاه‌های تولیدکننده مو را از رویان موش‌ها بگیرند و با اعمال تغییراتی در آن‌ها، باعث تولید مو در بدن این جانداران شوند.

محققان در این پژوهش توانستند روی رنگدانه‌های مو هم تاثیر بگذارند و وقتی فولیکول‌ها در بدن موش‌های بدون مو کاشته شدند، فعالیت آن‌ها در طی چند چرخه رشد مو ادامه پیدا کرد. دانشمندان می‌گویند این دستاورد می‌تواند در درمان ریزش مو به کمک انسان‌ها بیاید.

فولیکول‌های مو در دوره جنینی شکل می‌گیرند. لایه بیرونی پوست با لایه ارتباطی بافت کنار آن با هم تعامل دوطرفه برقرار کرده و فرآیند ریخت‌زایی را به وجود می‌آورند. دانشمندان تاکنون درباره این تعاملات که منجر به تشکیل فولیکول‌ها می‌شود، اطلاعات زیادی نداشتند. ولی اخیرا گروهی از محققان به رهبری «تاتسوتو کاگه‌یاما» از دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن تصمیم گرفتند نگاه دوباره‌ای به این مبحث داشته باشند.

آن‌ها دو نوع سلول مزانشیم و بافت پوششی (پوست) را از رویان موش‌ها برداشت کردند. برخی از این سلول‌ها با ماده‌ای موسوم به ماتریژل ترکیب شدند. این ماده که از غشاء موش‌ها به دست می‌آید به سلول‌ها کمک می‌کند ساختارهای لازم را به وجود بیاورند.

فولیکل مو

در ادامه سلول‌های فاقد ماتریژل ساختاری شبیه دمبل پیدا کردند و نتوانستند به فولیکول‌های کارآمد تبدیل شوند. اما زمانی که ماتریژل در فاصله شش ساعت از آغاز پرورش سلول‌ها به آن‌ها اضافه شد، در این ساختارها، سلول‌های بافت پوششی و پوسته‌ای از سلول‌های مزانشیم قابل مشاهده بود.

موفقیت 100 درصدی در تولید مو از فولیکول‌های آزمایشگاهی

محققان می‌گویند این ارتباط منطقه تماس بین این دو نوع سلول را افزایش می‌دهد و بستر شکل‌گیری فولیکول را تسهیل می‌کند. آن‌ها در نهایت مشاهده کردند که این فولیکول‌ها با نرخ موفقیت 100 درصدی به فولیکول‌های سازنده مو تبدیل شدند و پس از 23 روز یک موی 2 میلی‌متری به وجود آوردند.

آن‌ها همچنین دارویی را آزمایش کردند که تولید ملانوسیت، یعنی همان سلول‌های دخیل در رنگی شدن را شبیه‌سازی می‌کند. افزودن این دارو به فرآیند رشد سلول‌ها، مویی را به وجود آورد که رنگدانه‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی داشت.

دانشمندان در آخر این فولیکول‌ها را به موش‌های بدون مو تزریق کردند و متوجه شدند که با این روش می‌توانند حداقل در 10 ماه در چند چرخه رشد باعث تولید مو در این موجودات شوند. نتایج این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی