ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید
تکنولوژی

اندروید 14 با ویژگی‌های جدیدش، احتمالا گوشی‌های پایین‌رده را به دردسر می‌اندازد

با توجه به تغییراتی که احتمالا در آپدیت اندروید 14 اتفاق می‌افتد، بسیاری از گوشی‌های پایین‌رده برای پشتیبانی از این نسخه به مشکل برمی‌خورند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

گوگل چند هفته پیش اندروید 13 را در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل قرار داد. حالا باید کم‌کم منتظر اخبار مربوط به اندروید 14 باشیم. با این حال، ظاهرا سال آینده تغییراتی در نسخه بعدی این سیستم عامل رقم می‌خورد که به نفع گوشی‌های پایین‌رده نخواهد بود.

غول فناوری آمریکا در هر نسخه جدید از اندروید قابلیت‌های جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت در نسخه بعدی هم احتمالا از چند قابلیت تازه مثل ژست‌های پشت گوشی، ارتباطات ماهواره‌ای و قالب ویدیویی AV1 پشتیبانی خواهد کرد. با این حال، نشانه‌ها حاکی از آن هستند که این آپدیت احتمالا برای گوشی‌های پایین‌رده مشکل‌ساز می‌شود.

چرا اندروید 14 با گوشی‌های پایین‌رده به مشکل برمی‌خورد؟

هر زمان که یک شرکت نسخه جدید اندروید را برای دستگاه‌های خود منتشر می‌کند، فهرستی از دستگاه‌های سازگار با آن نسخه به اشتراک گذاشته می‌شود. چون همه دستگاه‌ها از پیش‌نیازهای لازم برای اجرای سیستم عامل‌های جدید برخوردار نیستند.

گوگل در اندروید 14 الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد. در نتیجه، تولیدکنندگان گوشی‌ها باید تغییراتی را در محصولات خود اعمال کنند تا بتوانند از این سیستم عامل بهره‌مند شوند. افزون بر این، بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که اندروید 14 چندین تغییر بزرگ دیگر هم خواهد داشت که به مذاق دستگاه‌های پایین‌رده خوش نخواهد آمد.

کدک ویدیویی AV1

این قالب ویدیویی مدرن و پیشرفته داده و انرژی کمتری لازم دارد و در عین حال کیفیت ویدیو را فدا نمی‌کند. توسعه‌دهندگان دنیای اندروید می‌گویند این کدک جدید تغییر مهمی به حساب می‌آید و همه دستگاه‌ها باید از آن پشتیبانی کنند.

اپ‌های 64 بیتی

گوگل سال آینده اپ‌های 32 بیتی را از رده خارج می‌کند. در نتیجه، تولیدکنندگان برای استفاده از اندروید 14 باید از فریمور Armv9 CPU استفاده کنند و فقط می‌توانند برنامه‌های 64 بیتی را به اجرا درآورند. اندروید تاکنون از اپ‌های 32 بیتی هم پشتیبانی می‌کرد، اما گوگل حالا تصمیم گرفته که برای جبران عقب‌ماندگی در برابر iOS این برنامه‌ها را کنار بگذارد.

ارتباطات ماهواره‌ای

اگرچه در برخی شایعات به احتمال عرضه قابلیت ارتباطات ماهواره‌ای در اندروید 14 اشاره شده، ولی تاکنون پیش‌نیاز خاصی برای دستگاه‌هایی که می‌خواهند از این ویژگی استفاده کنند، دیده نشده است. اما به هر حال، ملزوماتی در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا وابسته به فناوری‌های مدرن است.

این آپدیت در مجموع اتفاق خوبی برای گوشی‌های رده بالای اندرویدی خواهد بود، اما در عین حال باعث می‌شود محصولات پایین‌رده شرایط سختی را برای نصب آن در پیش داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی