ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فهرست 7 شرکت خودروساز و مونتاژکار مجاز به واردات خودرو به کشور اعلام شد

از چهارم شهریورماه که آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد، یکی از بندهایی که بحث زیادی حول آن شکل گرفت، سقف ارزی واردات بود. در آیین‌نامه یاد شده، برای کل واردات منهای واردات از محل سرمایه‌گذاری ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۷

سرانجام دوماه پس از ابلاغ کلیات آیین نامه واردات خودرو به کشورمان، وزارت صمت درست یک هفته مانده به مهلت استیضاح وزیر صمت، نام هفت شرکت مجاز برای واردات خودرو به کشور را اعلام کرده است که همگی در زمره خودروسازان بزرگ و مونتاژکاران اصلی قلمداد می شوند و به غیر از ایران خودرو و مدیران خودرو که نامشان هنوز در این لیست حضور ندارد، می توان گفت که ابلاغیه وزارت صمت به معنای انحصار کامل واردات خودرو در دست خودروسازان فعلی تلقی خواهد شد.

البته که با توجه به محدودیت های ارزی و مشخص نشدن جزییات آیین نامه واردات نظیر درصد تعرفه گمرکی مربوطه، هنوز نمی توان با اطمینان کامل در مورد اجرایی شدن این مصوبه صحبت کرد اما آنطور که از شواهد امر بر می آید و به نوشته وب سایت خبری عصر خودرو، سایپا، کرمان موتور به عنوان دو شرکت بزرگ شناخته شده در کنار مونتاژ کاران خودروهای چینی که دارای خط تولید هستند مانند مکث موتور و آرین موتور و خودروسازی فردا، به عنوان شرکت های مجاز به واردات اعلام شده اند.

همانطور که از اسامی فوق مشخص است، تنها نام 5 گروه خودروسازی در این فهرست دیده می شود اما دو نام دیگر نیز وجود دارند که عملا جزو شرکت های اقماری گروه سایپا هستند، پارس خودرو و سایپا سیتروئن که هردو در واقع عضوی از هولدینگ سایپا محسوب می شوند، اما نکته جالب در خصوص این فهرست، نبودن نامی از ایران خودرو است که احتمالا در آینده به این اسامی اضافه خواهد شد.

هرچند در روزهای گذشته، محدود بودن واردات خودرو براساس یوان تکذیب شده بود، اما نکته تامل برانگیز در لیست فوق، ارتباط تمامی خودروسازان مذکور با صنعت خودروسازی چین است، به عبارت دیگر اگر قرار به واردات براساس ارتباط با چین به عنوان بزرگترین همکار اقتصادی کشورمان باشد، هر هفت شرکت فوق در شرایط فعلی نیز ارتباطات مربوط برای واردات را دارند و با صنعت خودروسازی چین در تعامل مستقیم هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی