ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صدای میدان مغناطیسی زمین
علمی

صدای عجیب و ترسناک میدان مغناطیسی سیاره زمین را بشنوید

دانشمندان با کمک موسیقی‌دانان سیگنال‌های میدان مغناطیسی زمین را به امواج صوتی تبدیل کرده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

خیلی از ما توجهی به میدان مغناطیسی زمین نداریم چون نه وجود آن را حس می‌کنیم، نه همه‌جا امواجش را می‌بینیم و نه صدایش را می‌شنویم. اما مورد آخر به لطف تلاش جدید محققان تغییر کرده است. دانشمندان با کمک موسیقی‌دانان سیگنال‌های میدان مغناطیسی زمین را به امواج صوتی تبدیل کرده‌اند تا بتوانیم به صدای عجیب و غریب سیاره خود گوش کنیم.

آهن مذابی که پیرامون هسته بیرونی سیاره زمین می‌چرخد، جریان الکتریکی قدرتمندی را ایجاد می‌کند که میدان الکترومغناطیسی دربرگیرنده زمین را به وجود می‌آورد. این میدان مغناطیسی وظایف بسیار مهمی مثل محافظت از زمین در برابر طوفان‌های خورشیدی را برعهده دارد و پیش‌تر صرفا به شکل شفق قطبی در مناطق خاصی از زمین دیده می‌شد. حالا محققان برای این نمایش رویایی، آهنگی را به وجود آورده‌اند که شنیدنش مو به تن آدم سیخ می‌کند.

صدای میدان مغناطیسی زمین

دانشمندان برای انجام این کار به سراغ ماهواره‌های Swarm سازمان فضایی اروپا رفتند که تقریبا یک دهه است میدان مغناطیسی زمین را زیر نظر دارد. «کلاوس نیلسن»، موسیقی‌دانی که با این پروژه همکاری داشته، می‌گوید: «گروه [ما] از اطلاعات ماهواره‌های Swarm سازمان فضایی اروپا و چند منبع دیگر کمک گرفت و از این سیگنال‌های مغناطیسی استفاده کرد تا نمایشی از اصوات میدان هسته زمین را به وجود بیاورد.»

صدای میدان مغناطیسی زمین چگونه است؟

در این فایل صوتی (شنیدن نسخه باکیفیت)، افزون بر صدای میدان مغناطیسی زمین، صدای یک طوفان خورشیدی را می‌شنویم که در ماه نوامبر 2011 به زمین برخورد کرده بود. این فایل با صداهای عمیقی شبیه خراشیدن شروع می‌شود و می‌توانیم اصواتی مثل کوبیده شدن آهن و البته لرزش‌هایی مثل زمین‌لرزه را بشنویم. در ادامه صدایی شبیه طوفان به گوش می‌رسد و با خود صدایی مثل حرکت دم مارهای زنگی را به همراه می‌آورد. در بخش‌هایی از این فایل حتی می‌توانید صدایی شبیه حرکت موجودات سنگین در جنگل و چیزی شبیه صدای حرف زدن را بشنوید.

این گروه قصد دارد موسیقی خود را در تاریخ 24 تا 30 اکتبر در دانمارک پخش کند. نیلسن می‌گوید: «موفق شده‌ایم دسترسی به سیستم صوتی جذابی شامل بیش از 30 بلندگو در داخل زمین در میدان سولبیرگ کپنهاگ را پیدا کنیم. ما این پروژه را طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هر بلندگو نماینده بخش متفاوتی از زمین باشد و نشان دهد که میدان مغناطیسی سیاره در 100 هزار سال گذشته چگونه تغییر کرده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی