ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ون کلمبوس
خودرو

یادی از ون کلمبوس؛ خودرویی حیرت انگیز در 30 سال قبل

دهه 1950 و 1960 میلادی دوران طلایی صنعت خودروسازی بوده‌اند با این حال دهه نود میلادی نیز دست کمی از آن سالهای طلایی ندارد

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۴ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

رسانه‌های خودرویی اعتقاد دارند که دهه 1950 و 1960 میلادی دوران طلایی صنعت خودروسازی بوده‌اند با این حال دهه نود میلادی نیز میزبان هزاران خودرو منحصر به فرد از جمله ون کلمبوس بوده است. این خودرو در سال 1992 معرفی شد و از پیشرانه V12 بی ام و بهره می‌برد. تلویزیون و سیستم ویدیو پلیر VHS، بخشی از تجهیزات این ون عجیب و غریب بودند.

همان طور که اشاره کردیم، ون کلمبوس در سال 1992 به بازار عرضه شد. هدف از معرفی این ون، یادآوری کشف آمریکا توسط کریستف کلمب در سال 1492 بود. این ون درست 500 سال پس از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب و به پاس زحمات وی معرفی شد. همانند کریستف کلمب جنوایی، این ون نیز محصولی از ایتالیا است.

کشتی کریستف کلمب در قرن بیستم

طراحی ون کلمبوس را طراح شهیر ایتالیایی یعنی جورجتو جوجارو برعهده داشت. او برای طراحی این ون سعی کرد تا یک کشتی بادبانی در خشکی خلق کند، از این رو ون حیرت انگیز ایتالیایی در مقایسه با سایر ون‌های هم‌دوره خودرو متفاوتی محسوب می‌شد. ون کلمبوس ظرفیت نه سرنشین را داشت و از معماری موتور وسط بهره می‌برد. وجه تمایز این ون ایتالیایی، سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک آن بود که قابلیت‌های حرکتی قابل توجهی را برای آن فراهم می‌کرد. علاوه برآن فرمان کلمبوس نیز در وسط کابین قرار داشت که بازهم موجب خاص بودن این ون شده بود.

شکل و شمایل ون کلمبوس آن‌قدر خاص است که بدون نیاز به توضیح، هر کسی متوجه عجیب بودن آن می‌شود. قسمت جلویی خودرو همانند یک حباب از سطح بیرون زده است تا دید بهتری نسبت به جاده ایجاد شود. قسمت عقب خودرو نیز همانند یک اتاقک شیشه‌ای است.

صندلی راننده در ون کلمبوس به صورت چرخان طراحی شده است و تمامی قسمت جلو را در بر می‌گیرد. فرمان خودرو در وسط قرار دارد و داشبورد به صورت متقارن در هر دو سمت چپ و راست طراحی شده است. در پشت سر راننده، سه جفت صندلی قرار دارد که بین 6 تا 8 سرنشین را در خود جای می‌دهند. ون کلمبوس به صورت پیش‌فرض 7 نفره است اما می‌توان با تغییر چیدمان صندلی‌ها، آن را به یک ون 9 نفره تبدیل کرد. همچنین امکان برداشتن تمامی صندلی‌ها و تبدیل آن به یک ون باری وجود دارد.

جذابیت‌های دیگر ون کلمبوس

آپشن خاص و جذاب ون کلمبوس در سال 1992، دسترسی تمامی سرنشینان به نمایشگر بود. برای هرکدام از آن‌ها یک تلویزیون با سیستم پخش ویدیو در نظر گرفته شده بود که قابلیت نمایش شبکه‌های تلویزیونی را داشت. علاوه برآن سرنشینان می‌توانستند در صورت تمایل از طریق نوار VHS، فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. همچنین این ون به درهای نیمه باز شونده مجهز بود که امکان استفاده از هوای آزاد را برای سرنشینان ردیف دوم و سوم فراهم می‌کرد.

فاصله بین دو محور ون کلمبوس 3.8 متر بود و به طراحان اجازه می‌داد تا از سبک موتور وسط استفاده کنند. جورجتو جوجارو موتور پنج لیتری V12  بی ام و را برای نمونه اولیه خود انتخاب کرد که 300 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. چرخ‌های عقب خودرو نیز می‌توانستند در سرعت‌های پایین، به میزان 15 درجه بچرخند. ون کلمبوس در تئوری می‌توانست به سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ با این حال کشتی مدرن کلمب برای چنین خواسته‌ای طراحی نشده بود. رینگ‌های 20 اینچی و بدنه فیبرکربنی برخی دیگر از مشخصه‌های این ون عجیب و خاص بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی