ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ و زمین
علمی

محققان: حیات میکروبی احتمالا از 280 میلیون سال پیش در مریخ زنده مانده است

محققان در مطالعه جدیدی اثبات کرده‌اند که حیات میکروبی می‌تواند همچنان مریخ زنده باشد و حتی به سیاره زمین آورده شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA) قصد دارند تا چند سال دیگر نمونه‌های گردآوری‌شده در سیاره مریخ را به زمین برگردانند. ولی باید مراقب باشند که باکتری‌های خطرناک این سیاره را در زمین فعال نکنند، چرا که یک مطالعه جدید از احتمال وجود باکتری‌هایی با عمر 280 میلیون ساله در همسایه زمین خبر داده است.

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در مجله Astrobiology منتشر شده، دانشمندان احتمالا در زمان بررسی نمونه‌های مریخ در آزمایشگاه‌های زمین متوجه حیات میکروبی خواهند شد. این میکروب‌ها احتمالا بسیار بیشتر از آن‌چه ما تصور می‌کنیم، در زیر سطح مریخ قرار داشته و زنده مانده‌اند.

این تحقیق ثابت می‌کند که برخی از انواع باکتری‌ها می‌توانند حتی در محیط‌های سخت مریخ دوام بیاورند. در نتیجه، اگر آن‌ها را به زمین بیاوریم و مراقب نباشیم، احتمالا سیاره ما هم آلوده خواهد شد. این یعنی ماموریت‌های بعدی نمونه‌برداری از مریخ مثل ExoMars و Mars Life Explorer با احتمال بیشتری برای رویارویی با حیات مریخی در عمق دو متری این سیاره روبرو خواهند بود.

میکروب

احتمال انتقال آلودگی از مریخ به زمین وجود دارد

«مایکل دالی»، استاد پاتولوژی دانشگاه خدمات یکپارچه علوم سلامت (USU) و عضو کمیته آکادمی‌های ملی آمریکا در زمینه محافظت از سیاره که این تحقیق را هدایت کرده، می‌گوید: «ارگانیزم‌های نمونه ما به عنوان واسطی جهت انتقال آلودگی از زمین به مریخ و از مریخ به زمین عمل می‌کنند که باید از هر دو اجتناب کرد.»

این مطالعه نشان می‌دهد که حیات میکروبی احتمالا همین امروز در مریخ قابل مشاهده است، اما باید کمی به زیر سطح این سیاره برویم. با این حال، دانشمندان تاکید کرده‌اند که انتقال باکتری‌های زمینی به سیاره سرخ در ماموریت‌های آتی می‌تواند مشکلات بزرگی را برای تحقیقات علمی به وجود بیاورد.

محققان در آزمایش‌های خود دریافتند که ریزارگانیزم‌های زمین می‌توانند در مریخ زنده بمانند. Deinococcus radiodurans یکی از این میکروب‌هاست که توانایی بقا در سیاره سرخ را دارد. آن‌ها می‌گویند این میکروب قادر است در عمق 10 سانتی‌متری زمین تا 1.5 میلیون سال زنده بماند. اگر 10 متر به زیر سطح برویم، کاهش تشعشعات باعث می‌شود عمر این باکتری به 280 میلیون سال برسد. این یعنی باکتری‌هایی شبیه Deinococcus radiodurans که در آخرین سال‌های وجود آب در سطح مریخ تکامل پیدا کرده‌اند، احتمالا هنوز زیر سطح این سیاره وجود دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی