ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوزون
علمی

ناسا: سوراخ لایه اوزون در سال جاری میلادی به کوچک شدن ادامه می‌دهد

طبق گزارش جدیدی که توسط ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی منتشر شده، سوراخ لایه اوزون در سال 2022 همچنان کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

لایه اوزون برای رشد حیات در زمین بسیار مهم است. ناسا آن را به ضد آفتاب اتمسفر تشبیه کرده، لایه‌ای که از ما در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. اکنون ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) گزارش جدیدی در مورد حفره لایه اوزون منتشر کرده‌اند که هر سال بر فراز قطب جنوب تشکیل می‌شود.

دانشمندان برای چندین دهه است که در حال بررسی این حفره هستند. در سال جاری، مساحت آن طبق بررسی‌های انجام شده در بین 7 سپتامبر تا 13 اکتبر، به‌طور متوسط به 23.2 میلیون کیلومتر مربع رسیده است. ناسا اکنون در بیانیه خود اعلام کرد:

«این منطقه فرسایش یافته از لایه اوزون بر روی قطب جنوب کمی کوچک‌تر از سال گذشته بوده و به‌طور کلی روند در حال کاهش سال‌های اخیر خود را ادامه داده است.»

اوزون

پیمان مونترال برای محافظت از لایه اوزون

این حفره توسط مواد شیمیایی ساخت بشر، مانند برخی آئروسل‌ها ایجاد می‌شود. دولت‌های سراسر جهان در دهه 1980، قراردادی به نام «پیمان مونترال» (Montreal Protocol) را امضا کردند تا به تدریج استفاده از مواد مخرب اوزون را حذف کنند.

اندازه حفره هر سال متفاوت است. «پل نیومن»، دانشمند ارشد علوم زمین در مرکز مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا توضیح می‌دهد:

«تغییرات آب‌و‌هوا و عوامل دیگر باعث می‌شود که اعداد به‌طور روزانه و هفتگی کمی تغییر کنند. اما به‌طور کلی، ما شاهد کاهش آن در طول دو دهه گذشته هستیم.»

حفره اوزون در سال 2021 باعث تعجب بسیاری شد، زیرا در اواسط سپتامبر آن سال به اندازه‌ای بزرگتر از قطب جنوب و بزرگترین و عمیق‌ترین میزان خود در سال‌های گذشته رسیده بود. با این حال، نیومن توضیح می‌دهد که پیمان مونترال اکنون به درستی عمل می‌کند.

ناسا و NOAA با کمک داده‌های چندین ماهواره در حال ردیابی فصلی این حفره هستند. امسال اندازه آن با رسیدن به 26.5 میلیون کیلومتر مربع در 5 اکتبر (13 مهر) به بیشترین میزان خود رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که سوراخ اوزون در حدود سال 2070 بسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی