ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: بریتانیا برای اولین بار ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد

زمانی که پروسپرو در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۱ به فضا پرتاب شد، پایان عصری کوتاه و زودگذر را در تاریخ فعالیتهای فضایی انگلستان به ثبت رساند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۶ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

۵۱ سال پیش در این روز، بریتانیا اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره پروسپرو نام داشت، اما با نام X-3 نیز شناخته می‌شد.

تاریخچه

پیش از جنگ جهانی دوم، دانشمندان انگلیسی تمایل زیادی به سفرهای فضایی داشتند. مانند دیگر کشورهایی که پیش از انگلیس به اشغال فضا پرداخته بودند، انگیزه‌های اصلی دولت انگلیس از دست یافتن به فضا انگیزه‌ها و اهداف نظامی بود.

در انگلیس هم مانند سایر کشورها، دانش موشکی از متقاعد کردن دانشمندان ربوده شده‌ آلمانی پس از جنگ جهانی دوم اخذ شده بود. به‌طوری که این دولت توانست در کمتر از شش ماه بعد از جنگ جهانی دوم، نخستین پرتاب آزمایشی موشک وی ۲ آلمانی را به انجام برساند.

انگلیس موشک‌ها و ماهواره‌های زیادی پرتاب کرد. پروسپرو اولین ماهواره بریتانیا نبود، اما اولین ماهواره‌ای بود که برنامه فضایی بریتانیا با یکی از موشک‌های خود پرتاب کرد. شش ماهواره اول بریتانیا همگی از ایالات متحده و با موشک‌های ناسا پرتاب شدند. در آن زمان دولت پروژه راکت‌های انگلستان را متوقف کرد تا پروسپرو تنها موشکی باشد که توسط موشکی انگلیسی به فضا پرتاب شد.

آغاز کار پروسپرو

پروسپرو ساعت ۰۴:۰۹ به وقت گرینویچ در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۱، از استرالیا به فضا پرتاب شد و بریتانیا را به ششمین کشوری تبدیل کرد که ماهواره‌ای را با استفاده از یک حامل توسعه یافته داخلی در مدار قرار داد.

موشک حامل، پیکان سیاه یا Black Arrow نام داشت که در آمادگی کامل به سر می‌برد. در حالی که پرتاب موفقیت‌آمیز بود، مرحله نهایی موشک پس از جدا شدن به ماهواره برخورد کرد و این برخورد یکی از چهار آنتن رادیویی پروسپرو را شکست. اما ماهواره همچنان کار می‌کرد و تا سال ۱۹۷۳ فعال بود.

ماموریت پروسپرو انجام یک سری آزمایشات برای بررسی تاثیرات محیطی بر ماهواره‌های ارتباطی فضا بود. این ماهواره طی ماموریتش سلول‌های خورشیدی و سیستم‌های تله‌متری را آزمایش کرد. همچنین دارای یک آشکارساز ریز شهاب‌سنگ بود که ذرات کوچک موجود در فضا را که تهدیدی برای فضاپیما هستند، شناسایی می‌کرد.

در سال ۱۹۹۶ ارتباط با پروسپرو قطع شد، با این وجود ماهواره همچنان در مدار زمین قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی