ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بابک تفرشی برنده‌ جایزه‌ عکاسی انجمن سلطنتی انگلیس شد

جایزه‌ سالانه‌ انجمن سلطنتی عکاسی، بخش عکاسی علمی سال ۲۰۲۲ به بابک تفرشی، عکاس ایرانی آمریکایی نشنال جیوگرافی رسید.

امین رضا کیفرگیر
نوشته شده توسط امین رضا کیفرگیر | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

جایزه‌ سالانه‌ عکاسی انجمن سلطنتی انگلیس در بخش عکاسی علمی به بابک تفرشی، عکاس ایرانی آمریکایی نشنال جئوگرافیک رسید. این جایزه‌ معتبر که از سال ۱۸۷۸ اهدا می‌شود، به اشخاصی تعلق می‌گیرد که در زمینه‌ هنر، علم و عکاسی تاثیر جدی ایجاد کرده‌اند.

بابک تفرشی در طول ۲۵ سال گذشته در تمام قاره‌ها از آسمان شب در کنار مناظر زمینی تصاویر خیره کننده‌‌ای ثبت کرده است. در ویدیوی معرفی او به عنوان برنده این جایزه آمده است که نشان دادن زیبایی‌های آسمان شب به مخاطبان و همچنین مقابله با گسترش آلودگی نوری از جمله تلاش‌‌های اوست. همچنین کارهای او برای ارتباط بین فرهنگ‌های مختلف با استفاده از جلوه‌های مشترک آسمان شب از دیگر دلایلی است که این جایزه به آقای تفرشی اهدا شده است.

بابک تفرشی در سال ۲۰۰۷ میلادی، برنامه‌ جهان در شب (Twan) را پایه‌گذاری کرد. برنامه‌ای که اکنون بیش از ۴۰ عکاس آسمان شب در بیش از ۲۰ کشور جهان در آن شرکت می‌کنند. برخی از این عکاسان از مطرح‌ترین عکاسان آسمان شب جهان هستند. او از آن زمان، مدیریت این برنامه را در اختیار دارد.

کتاب جهان در شب از دیگر آثار تفرشی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و از آن زمان به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

بابک تفرشی با انتشار ویدیوی مربوط به اعلام برنده شدن جایزه در اینستاگرام خود نوشت: «‌از دریافت جایزه‌ی انجمن سلطنتی عکاسی ۲۰۲۲ هیجان‌زده‌ام.» او در ادامه افزود: «اکنون در ۱۴۴مین سال [اهدای این جایزه]، جایزه انجمن سلطنتی عکاسی از قدیمی‌ترین جوایز مربوط به عکاسی و یکی از مهم‌ترین آن‌ها در جهان است.»

کتاب جهان در شب اثر بابک تفرشی

کامک عبادی، پژوهشگر رباتیک عضو آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و از اعضای برنامه‌ آرتمیس ناسا در رابطه با برنده شدن بابک تفرشی در اینستاگرام خود نوشت: «به دوست قدیمی خودم بابک، بابت بردن جایزه‌ معتبر انجمن سلطنتی عکاسی ۲۰۲۲ در حوزه‌ عکاسی علمی تبریک می‌گویم. تقریبا ۱۶ سال پیش برای اولین بار در یک تور رصد آسمان شب شرکت کردم تا بارش شهابی برساوشی را ببینم. به یاد دارم که شب بسیار سردی بود و تقریبا همه‌ی شرکت کنندگان حوالی ساعت ۳ پس از نیمه شب خوابیدند. وقتی که صبح زود از خواب بیدار شدم بابک را دیدم که با ابزار عکاسی خود از تپه‌ای پایین می‌آمد. او تصاویر خیره‌کننده‌ای از ستاره‌ها و بارش برساوشی نشانم داد که شب گذشته و وقتی که خواب بودم گرفته بود. اگرچه که از دیدن تصاویر بسیار هیجان‌زده شده بودم، اما چیزی که واقعا من را شگفت‌زده می‌کرد، مصمم بودن و عشق بود که او را تمام آن شب بسیار سرد بیدار نگه داشته بود تا از زیبایی‌های آسمان شب عکس بگیرد و آن را با ما به اشتراک بگذارد. دوست من، بسیار خرسندم که می‌بینم تمام آن تلاش‌های سختت در حال نتیجه دادن است. چراغ تو با قدرت می‌درخشد.»

در تمام سال‌های فعالیت، بابک تفرشی جوایز متعدد و معتبر دیگری هم برده است که از جمله‌ آن‌ها جایزه‌ «وِی‌فایندر نشنال جیوگرافی» در سال ۲۰۲۰ و جایزه‌ «لنارت-نیلسون» در سال ۲۰۰۹ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی