ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت ارتباطات در کشور: بازهم کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت

بر اساس گزارش منتشر شده توسط رگولاتوری طی سه ماه دوم سال ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور کاهش داشته است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۰

گزارش سه ماه دوم سال 1401 که از سوی رگولاتوری منتشر شده بیانگر این است که اینترنت ثابت کشور با کاهش مشترک رو به رو شده است. عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت و همچنین قیمت مناسب‌تر اینترنت همراه در مقایسه با نوع کیفیت ارائه شده از دلایل ریزش مشترک به نظر می‌رسد. در گزارش مربوط به سه ماه نخست امسال، تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور بیش از ۱۱ میلیون نفر بود که ضریب نفوذ این فناوری را به بیش از ۱۳ درصد می‌رساند. اما در گزارش فصل تابستان، تعداد مشترکان اینترنت ثابت به ۱۰ میلیون و ۹۷۹ هزار مشترک با ضریب نفوذ ۱۲.۹۶ درصد رسیده است.

به گزارش دیجیاتو بررسی آمار منتشر شده در گزارش اخیر رگولاتوری بیانگر جاماندگی از توسعه اینترنت ثابت در کشور است. این موضوع در حالی است که وزیر ارتباطات توسعه اینترنت ثابت را از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات عنوان کرده بود. اما به نظر می‌رسد اینترنت همراه به دلیل سرعت و دسترسی بیشتر و از سویی دیگر عدم توسعه اینترنت ثابت همچنان بیشتر از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش رشد 49 درصدی اینترنت ثابت در تابستان 1401

بر اساس گزارش رگولاتوری سه ماهه فصل تابستان سال 1401 مشترکان پهن‌باند ثابت از 11 میلیون و 33 هزار و 642 اشتراک در سه ماه اول سال به 10 میلیون و 979 میلیون و 119 اشتراک در سه ماهه دوم سال رسیده است که این مقایسه کاهش رشد 49 درصدی را بر اساس جدول زیر نشان می‌دهد.

ردیف بعدی این جدول بیانگر آن است که ضریب نفود پهن‌باند ثابت از 13.3 درصد در سه ماه اول سال به 12.96 درصد در سه ماه دوم رسیده است. این تغییر اعداد به معنی آن است که 0.54 درصد کاهش در زمینه ضریب نفوذ پهن باند ثابت، آن هم فقطی در عرض سه ماه اتفاق افتاده است.

از سویی دیگر سهم اشتراک تجاری از پهن باند ثابت در سه ماه دوم سال نسبت به سه ماه اول سال کاهش 0.59 درصدی داشته است. به این معنی که سهم اشتراک تجاری از پهن‌باند ثابت که در سه ماه اول سال 10.19 درصد گزارش شده بود در سه ماه دوم این میزان به 10.13 درصد رسیده است. این البته در حالی است که وضعیت رشد ضریب نفوذ در بخش پهنای باند ثابت با رشد همراه بوده است.

مشترکان پهن‌باند سیار از 97 میلیون و839هزار و 831 نفر در سه ماهه اول سال به 101 میلیون و 651 هزار و 526 نفر در سه ماهه دوم سال رسیده است که رشد 3.90 درصدی در این زمینه گزارش شده است.

در ردیف 9 این جدول، مقایسه دیتای مصرفی اینترنت ثابت و سیار هم بیانگر آن است که در سه ماهه دوم سال میزان مصرف دیتا در اینترنت ثابت با کاهش روبه‌رو بوده است.

در حالی که دیتای مصرفی اینترنت ثابت در سه ماهه اول سال ۱.۰۹۹.۵۸۰.۷۹۹ گیگابیت بوده این میزان در سه ماهه دوم سال به ۱.۰۸۴.۷۰۱.۶۲۸گیگابیت در سه ماهه دوم سال رسیده است یعنی ۱.۳۵ درصد کاهش میزان مصرف در این سه ماه اتفاق افتاده است.

در مقابل میزان دیتای مصرفی اینترنت ثابت در مقایسه بین سه ماهه دوم سال با سه ماهه اول سال نشان از رشد ۲.۳۲ درصدی می‌دهد. میزان دیتای مصرفی اینترنت سیار در سه ماهه دوم سال به ۳.۴۴۲.۱۷۹.۶۰۰ گیگابیت رسیده است. این میزان در سه ماهه اول سال ۳.۳۶۳.۱۳۳.۵۰۵ گیگابیت گزارش شده بود.

نگاهی به شاخص‌های کیفیت پهنای باند در 3 ماه دوم سال

کیفیت اینترنت بر اساس جدولی که رگولاتوری در گزارش 3 ماه دوم سال 1401 منتشر کرده کاهش داشته است. این موضوع را با نگاه به شاخص‌های RTT و همچنین Jitter به وضوح می‌توان دید. این شاخص‌ها در جریان اینترنت بین‌الملل به ترتیب کاهش 10.45 دردصدی و 32.08 درصدی داشته‌اند.

علاوه بر آن کیفیت پهنای باند در زمینه شاخص نوسان تاخیر Jitter هم به شکل محسوسی چه در بخش داخلی و چه در بخش بین‌الملل کاهش داشته است. این کاهش کیفیت البته صرفا مربوط به سه ماه دوم سال است. در همین راستا بررسی کیفیت اینترنت در پاییز امسال که اختلال قابل توجهی به شبکه اینترنت کشور تحمیل شد، در پایان سه ماه سوم سال باید مورد بررسی قرار داد.

البته بر اساس گزارش سه ماه دوم سال 1401 میزان سرعت انتقال داده مشترکان تلفن‌همراه براساس تکنولوژی 3G و 4G بیانگر آن است که سرعت انتقال داده مشترکان 3G همراه اول کاهش 11.46 درصدی داشته و سایر اپراتورها با رشد سرعت انتقال داده همراه بوده‌اند.

حذف تدریجی تلفن همگانی

نگاهی به جدول شاخص‌های زیرساخت و دسترسی به تلفن ثابت که توسط رگولاتوری منتشر شده بیانگر آن است که تعداد اشتراک‌های تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد خطوط منصوبه و تعداد اشتراک‌های روستایی با رشد مواجه بوده هرچند این آمار رشد در مواردی اندک است. اما نکته جالب توجه کاهش رشد تلفن‌های همگانی است.

در شرایطی که تلفن‌های جاده‌ای عدد صفر را به خود اختصاص داده‌اند و این به معنی عدم جابجایی در روند توسعه این امکان است، تعداد تلفن همگانی هم 2.53 درصد کاهش داشته است. این کاهش شاید در شرایطی که با رشد دسترسی به تلفن ثابت مواجهیم عدد قابل توجهی نباشد اما اهمیت آن از آنجایی است که دسترسی همه اقشار جامعه، مخصوصا اتباع خارجی به برقراری ارتباطات تلفنی کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه جدول زیر از این گزارش سه ماهی نیز بیانگر رشد دسترسی به تلفن همراه در تمام شاخص‌ها غیر از تعداد خطوط واگذار شده (HLR) است. این شاخص با کاهش 0.12 درصدی همراه بوده است.

توقف توسعه یا توسعه به روش لاکپشتی

اعداد سبز رنگ جدول‌هایی که در بخش مقایسه‌ای گزارش رگولاتوری منتشر شده و بیانگر رشد توسعه در برخی شاخص‌های تعریف شده است کم نیستند، اما رشد منفی در شاخص‌هایی که انتظار میرفت بر اساس تاکید وزیر ارتباطات بهبود پیدا کند نگرانی درمورد زیرساخت‌های توسعه ارتباطات کشور را افزایش می‌دهد.

پرسش دقیقا در جریان مقایسه وضعیت اینترنت ثابت و سیار مطرح می‌شود. در شرایطی که انتظار می‌رفت وضعیت اینترنت ثابت بهبود پیدا کند و دولت دائما درباره لزوم این رشد و سیاست‌های خود برای تحقق این موضوع صحبت می‌کند، بازهم در بخش اینترنت سیار با رشد مواجه شده‌ایم. بر اساس گزارش منتشر شده توسط رگولاتوری از شرایط ارتباطی در سه ماه دوم سال 1401، ضریب نفوذ اینترنت سیار یا همان همراه در کشور به بیش از 120 درصد و تعداد مشترکین به بیش از 101 میلیون مشترک رسیده است.

این موضوع در حالی است که مدیران اپراتورهای ثابت چندی پیش وجود اینترنت سیار را عامل عدم توسعه اینترنت همراه اعلام کرده بودند. هرچند در بیش از یک ماه گذشته به نظر می‌رسد روند این آمار به دلیل چالش در دسترسی به اینترنت سیار تغییر قابل توجهی کرده باشد. گزارش سه ماه سوم سال 1401 به زودی و بعد از پایان فصل پاییز سال 1401 این موضوع را شفاف‌تر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی