ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سل
علمی

سازمان بهداشت جهانی از افزایش موارد ابتلا به یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های دنیا خبر داد

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته حدود 10.6 میلیون مورد و 1.6 میلیون مورد مرگ ناشی از سل وجود داشته است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان بار دیگر در حال افزایش است. گزارش جدیدی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده، نشان می‌دهد که موارد جهانی ابتلا به سل (TB) و سل مقاوم به دارو در سال 2021 افزایش یافته است که اولین جهش آن در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. همچنین از کووید-19 به عنوان یکی از دلایل احیای مجدد آن یاد شده است.

WHO در گزارش خود اعلام کرد که سال 2021 حدود 10.6 میلیون نفر به این بیماری عفونی مبتلا شدند که این میزان نسبت به سال 2022 به اندازه 4.5 درصد بیشتر است. همچنین در سال گذشته 1.6 میلیون نفر جان خود را بر اثر سـل از دست دادند که نزدیک به 200 هزار نفر آن‌ها افراد مبتلا به HIV است.

بیماری سل

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سل سیزدهمین علت مرگ و میر در سراسر جهان و پس از کووید-19، دومین علت اصلی مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی است.

سل توسط باکتری «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود و از طریق هوا بین افراد منتقل می‌شود و معمولا ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته باکتری‌ها می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن بیماری نیز منتقل شوند. موارد حاد سل معمولا با علائم تنفسی مانند درد قفسه سینه، لرز و سرفه خونی همراه است. این عفونت همچنین می‌تواند برای مدت‌ها پنهان شود و پس از تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری دیگر، خودش را نشان دهد. بیماران HIV به ویژه در برابر سل آسیب‌پذیر هستند.

حتی قبل از ظهور همه‌گیری کرونا در اواخر سال 2019، سـل یکی از فراوان‌ترین دلایل مرگ در جهان بود که بیشترین تاثیر خود را در بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی و آفریقا نشان داده است. اما با گذشت زمان و تا سال 2021 پیشرفت کندی در شیوع آن به وجود آمد.

افزایش گونه‌های مقاوم در برابر دارو سل

شیوع بیماری سل

مانند بسیاری از بیماری‌های باکتریایی دیگر، مقاومت آنتی بیوتیکی به یک مشکل جدی در مبارزه با سل تبدیل شده است. در واقع، بروز سل مقاوم به دارو در سال گذشته 3 درصد افزایش یافته که شامل 450 هزار مورد مقاوم به آنتی بیوتیک ریفامپیسین، یکی از تنها دو داروی درمان سل می‌شود.

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده که هزینه‌های جهانی برای خدمات ضروری سل از 6 میلیارد دلار در سال 2019 به 5.4 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافته است که هیچ یک از آن‌ها هدف جهانی 13 میلیارد دلاری توصیه شده توسط WHO را برآورده نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی