ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رانا پلاس در برابر سورن پلاس؛ رقابت سدان‌های گرانتر از ۳۰۰ میلیون تومان ایران خودرو

شرکت ایران خودرو اخیرا دستی به سروگوش دو مدل قدیمی خود یعنی رانا ال ایکس و سمند سورن کشیده است و با اضافه کردن پسوند پلاس به انتهای نامشان، آنها را به عنوان نمونه‌های تقریبا ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۹ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۶

شرکت ایران خودرو اخیرا دستی به سروگوش دو مدل قدیمی خود یعنی رانا ال ایکس و سمند سورن کشیده است و با اضافه کردن پسوند پلاس به انتهای نامشان، آنها را به عنوان نمونه‌های تقریبا جدید به فهرست محصولات خود ضمیمه کرده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا به مقایسه رانا پلاس و سورن پلاس بپردازیم تا ببینیم کدام‌یک از این دو سدان گرانتر۳۰۰ میلیون تومانی داخلی ماشین بهتری برای خرید خواهد بود؟

رانا پلاس بخریم یا سورن پلاس؟

مقایسه طراحی بدنه و کابین

در مورد طراحی بدنه باید گفت که هر دو خودرو نمایی نسبتا قدیمی را ارائه می‌دهند؛ چراکه رانا در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ صندوقدار است و سمند سورن نیز نسخه اصلاح شده سمند معمولی به حساب می‌آید.

رانا پلاس

اما به هرحال باید گفت که رانا‌ پلاس از انحناهای جذاب‌تر سود می‌برد و به طور کلی احتمالا افراد بیشتری ظاهر آن را به سمند سورن پلاس ترجیح بدهند. البته این امکان وجود دارد که بسیاری دیگر از مشتریان نمای مردانه‌تر سمند سورن پلاس را بر حریفش ارجح بدانند.

سورن پلاس

در مورد طراحی کابین هم هر دو خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارند و از داشبوردهای کاملا قدیمی و نسبتا نازیبا استفاده می‌کنند. از حیث فضاسازی، در اینجا سورن‌ پلاس به دلیل برخورداری از کابین کاملا جادار به‌ویژه فضای بزرگتر در صندلی‌های ردیف عقب و همچنین صندوق عقب وسیع، از لحاظ کارایی و کاربردی بودن نسبت به کابین رانا پلاس مزیت بیشتری دارد و می‌تواند نیازهای خانواده‌های پرجمعیت را به نحوی راحت‌تر پاسخگو باشد‌.

کابین سورن پلاس
کابین سورن پلاس
کابین رانا پلاس
کابین رانا پلاس

مقایسه فنی رانا پلاس و سورن پلاس

رانا پلاس با همان موتور معروف ۱۶ سوپاپ tu5 موجود در پژو ۲۰۶ به کار خود ادامه می‌دهد . این موتور معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌دهد. در سوی دیگر سورن پلاس با موتور ملی یا همان موتور ۱.۷ لیتری EF7 به حیات خود ادامه می‌دهد و حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت به علاوه 153 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو می‌رساند.

طبق مشخصات رسمی رانا پلاس، این خودرو می‌تواند ظرف مدت زمان ۱۱.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت هم پیش برود. میانگین مصرف سوخت آن نیز برابر 7.3 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.

 اما در سمت دیگر سورن زمانی حدود ۱۲ ثانیه در فرآیند شتابگیری صفر تا صد خود نیاز دارد و نهایتا تا ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. میانگین مصرف سوخت سورن پلاس هم ۷.۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. بنابراین به نظر می‌رسد که این دو محصول حداقل بر اساس مشخصات رسمی اعلامی از سوی شرکت سازنده، در بخش فنی نسبت به هم تفاوت زیادی ندارند. اما با وجود این رانا‌ پلاس در بحث چابکی و مصرف سوخت کمی بهتر عمل می‌کند. 

مشخصات فنی هر دو خودرو به صورت کامل در جدول زیر درج شده است:

نوع خودروسورن پلاسرانا پلاس
موتورEF7  - 1.7 لیتری تنفس طبیعیTU5 – 1.5 لیتری تنفس طبیعی
توان (اسب بخار)113105
گشتاور (نیوتن متر)153142
گیربکس5 دنده دستی5 دنده دستی
شتاب 0-100 (ثانیه)1211.6
میانگین مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)7.367.0
بیشترین سرعت (KM\H)189190

مقایسه آپشن‌ها

شاخص‌ترین امکانات سمند سورن پلاس شامل کروز کنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، دو کیسه هوا و سیستم ترمز abs و ebd می‌شود. در این میان رانا پلاس امکانات رفاهی کمتری دارد و فاقد تنظیم برقی صندلی‌ها، تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشونده برقی با گرمکن است. پس با این حساب سمند سورن پلاس از لحاظ امکانات رفاهی نسبت به حریف هم‌خانواده خود برتری دارد.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که سمند سورن پلاس در حال حاضر در نسخه مولتی مدیا نیز به بازار عرضه می‌شود که نسبت به سایر نسخه‌های این خودرو از سیستم مالتی مدیا بهره‌‌مند است.

بالاخره رانا پلاس بخریم یا سمند سورن پلاس؟

ابتدا باید بدانید که رانا پلاس قیمت کمتری نسبت به سمند سورن پلاس دارد. در زمان نگارش این مطلب (مهر ۱۴۰۱) قیمت رانا پلاس حدود ۳۲۱ میلیون است و این در حالی است که قیمت سورن پلاس در نسخه معمولی ۳۴۲ و در نسخه مولتی مدیا ۳۵۲ میلیون می‌رسد. بنابراین اولین مزیت رانا‌ پلاس نسبت به حریفش همین قیمت پایین‌تر آن است که مسلما برای بسیاری از مشتریان می‌تواند نکته‌ای مهم و مبلغ قابل توجهی به حساب آید. البته اگر رانا‌ پلاس پانوراما را انتخاب کنید، این اختلاف قیمت بسیار کم و تقریبا ناچیز می‌شود.

مقایسه قیمتی رانا پلاس و سورن پلاس در نسخه‌های مختلف

نوع خودروقیمت خودرو در بازار آزادقیمت کارخانه‌ای
سورن پلاس معمولی۳۴۲ میلیون تومان۲۴۳ میلیون تومان
سورن پلاس مالتی مدیا۳۵۲ میلیون تومان۲۴۹ میلیون تومان
رانا پلاس۳۲۱ میلیون تومان۲۱۵ میلیون تومان

جدا از بحث قیمت، اگر بخواهیم سایر مزیت‌های این خودروها را نسبت به یکدیگر بیان کنیم؛ باید ابتدا جانب سورن پلاس را بگیریم و به نقاط قوت آن از جمله: امکانات رفاهی بیشتر، کابین بزرگ و جادارتر که آن را مناسب خانواده‌های پرجمعیت‌تر می‌کند و صندوق عقب بزرگ که نیازهای مسافرتی را به نحو مطلوب‌تر پاسخ می‌دهد، اشاره کنیم. پس اگر موارد اشاره شده در بالا جزو ملاک‌های اصلی شما در خرید یک سدان داخلی هستند، بین این دو خودرو، سورن‌ پلاس اولویت بیشتری برای شما پیدا خواهد کرد.

مقایسه رانا پلاس و سورن پلاس

اما در سوی دیگر رانا‌ پلاس تا حدودی طراحی ظاهری مدرن‌تری دارد، از لحاظ چابکی کمی سریع‌تر از سورن پلاس عمل می‌کند، مصرف سوخت آن اندکی پایین‌تر است و البته فرآیند تعمیرات موتور آن ساده‌تر از پیشرانه ملی ef7 صورت می‌پذیرد و می‌شود گفت که تعمیرکار ماهر موتور تیوفایو راحت‌تر در دسترس قرار دارد. چراکه اصولا ساختار موتور TU5 نسبت به EF7 ساده‌تر است. بنابراین اگر معیارهای و مزیت‌های اشاره شده برای رانا‌ پلاس از نظر شما اهمیت بیشتری دارند، خرید این ۲۰۶ ایرانیزه شده می‌تواند نسبت به سورن پلاس برای شما ارجحیت داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی