ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تیانگونگ
علمی

چین با اتصال آخرین ماژول، ایستگاه فضایی تیانگونگ را تکمیل کرد [تماشا کنید]

آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ، Mengtian نام دارد و میزبان مجموعه‌ای از قفسه‌های علمی و آزمایش‌ها خواهد بود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ چین که Mengtian نام دارد، روز دوشنبه بر فراز یک موشک سنگین Long March 5B به مدار زمین پرتاب شد. به گفته آژانس فضایی چین، Mengtian طبق برنامه‌ریزی حدود 13 ساعت پس از پرتاب به تیانگونگ رسید.

پرتاب Mengtian، نهمین ماموریت مرتبط با ایستگاه فضایی چین از زمان ارسال ماژول اصلی Tianhe به مدار در آوریل سال گذشته محسوب می‌شود.

Mengtian که نام آن به معنای «رویای بهشت» است، یک فضاپیمای 17.9 متری با تقریبا 22 تن وزن است که عمدتا برای میزبانی مجموعه‌ای از قفسه‌های علمی و آزمایش‌ها طراحی شده است. تجهیزات نصب شده روی این ماژول برای آزمایش‌های مربوط به ریزگرانش، فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق، فیزیک بنیادی و موارد دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اتصال ماژول Mengtian به ایستگاه فضایی تیانگونگ

ویدیوی زیر لحظه اتصال این ماژول به ایستگاه فضایی چین را نشان می‌دهد:

به گفته مقامات فضایی چین، اتصال Mengtian به تیانگونگ پایان مرحله مونتاژ ایستگاه فضایی و آغاز عملیات کامل آن محسوب می‌شود. همچنین این ماموریت باعث می‌شود تا چین چشم‌انداز خود برای ایجاد یک ایستگاه فضایی که سال 1992 تصویب شده بود را تحقق بخشد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ علاوه بر Mengtian، از Tianhe و یک ماژول دیگر به نام Wentian تشکیل شده است. ماژول T شکل چین، به مدت شش ماه میزبان سه فضانورد به‌طور همزمان یا شش خدمه برای مدت کوتاهی در حین تغییر و تحول خواهد بود.

انتظار می‌رود اولین تغییر و تحول خدمه تیانگونگ قبل از پایان سال صورت بگیرد؛ زمانی که فضانوردان ماموریت در جریان Shenzhou 14، از خدمه جدید Shenzhou 15 که با موشک Long March 2F از صحرای گبی پرتاب خواهند شد، استقبال می‌کنند. پیش از آن، چین ماموریت دیگری تحت عنوان Tianzhou 5 را در ماه نوامبر انجام خواهد داد که طی آن، محموله‌هایی برای پشتیبانی از خدمه جدید به تیانگونگ و خدمه تحویل داده خواهند شد.

همچنین در کنار برنامه‌های علمی و حضور فضانوردان رسمی، برنامه‌های بیشتری برای تیانگونگ در نظر گرفته شده است. این ایستگاه فضایی همچنین میزبان تلسکوپ فضایی قدرتمندی به نام Xuntian خواهد بود که چین قصد دارد تا اواخر سال 2023 آن را پرتاب کند. علاوه بر این، «یانگ لیوی»، اولین فضانورد چینی اوایل سال جاری گفته بود که تیانگونگ می‌تواند در آینده برای اهداف گردشگری نیز در دسترس قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی