ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرطان لوزالمعده
علمی

پژوهش جدید: سرطان لوزالمعده را می‌توان تا سه سال زودتر تشخیص داد

دو نشانه اصلی سرطان لوزالمعده شامل کاهش وزن و افزایش سطح گلوکز خون می‌شود که در این مطالعه به‌طور دقیق بررسی شده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

هر ساله، بیش از 10 هزار نفر در بریتانیا به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند.، متاسفانه، در اکثر این افراد، بیماری خیلی دیر تشخیص داده می‌شود که قابل درمان نیست. کمتر از 10 درصد مردم تنها پنج سال پس از تشخیص آن زنده خواهند بود. حالا دانشمندان با بررسی دقیق علائم این سرطان، راهی برای تشخیص زودهنگام آن ارائه کرده‌اند.

سرطان لوزالمعده یک بیماری خاموش است، به این معنا که برای بسیاری از افراد، تا زمانی که نسبتا پیشرفته نشده باشد، هیچ علامتی ندارد. کاهش وزن و افزایش سطح گلوکز خون، از جمله نشانه‌های شناخته شده این بیماری محسوب می‌شود، اما اینکه این تغییرات چه زمانی و تا چه اندازه رخ می‌دهند، تاکنون ناشناخته بوده است. اگر بتوانیم قبل از تشخیص سرطان لوزالمعده، چگونگی و زمان وقوع این تغییرات را بهتر درک کنیم، می‌توانیم از این دانش برای تشخیص زودهنگام بیماری نیز استفاده کنیم که این امر به طور بالقوه، جان بسیاری از افراد را نجات می‌دهد.

بررسی دقیق علائم سرطان لوزالمعده

سرطان پانکراس

در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان «دانشگاه ساری» انگلیس و «دانشگاه آکسفورد»، علائم شناخته شده این سرطان - کاهش وزن، قند خون بالا و دیابت - و زمان پیدایش آن‌ها را بررسی کردند. برای انجام این تحقیق، دانشمندان شاخص توده بدنی (برای کاهش وزن) و HbA1c (برای قند خون) نزدیک به 9000 نفری که سرطان لوزالمعده در آن‌ها تشخیص داده شده بود را با گروهی شامل 35 هزار نفر که این بیماری را نداشتند، مقایسه کردند.

دانشمندان متوجه شدند که کاهش وزن چشمگیر در افراد مبتلا به سرطان، از دو سال قبل از تشخیص شروع شده است.

در زمان تشخیص، میانگین شاخص توده بدنی (BMI) افراد مبتلا به سرطان، تقریبا سه واحد کمتر از افرادی بوده که سرطان نداشتند. افزایش سطح گلوکز نیز حتی زودتر (از سه سال قبل از تشخیص) تشخیص داده شد.

تشخیص سرطان

تجزیه و تحلیل دانشمندان نشان می‌دهد که کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت با خطر بالاتر ابتلا به سرطان لوزالمعده نسبت به افراد بدون دیابت مرتبط است. همچنین افزایش سطح گلوکز خون در افراد بدون دیابت با خطر بالاترین نسبت به افراد دیابتی همراه بوده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که عمدتا (اما نه مطلقا) در افراد مبتلا به دیابت، کاهش وزن غیرقابل توضیح می‌تواند نشانه خطرناکی محسوب شود. همچنین، افزایش سطح گلوکز، به ویژه در افراد بدون افزایش وزن، می‌تواند یک زنگ خطر بالقوه برای سرطان لوزالمعده باشد.

این تغییرات کاندیدهای مهمی برای بررسی سلامت هستند که اگر به‌طور منظم انجام شوند، می‌توانند کمک زیادی به پزشکان برای تشخیص سرطان لوزالمعده داشته باشند. مزیت مهم تشخیص زودهنگام این است که احتمال گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

دانشمندان قصد دارند تا در آینده، یک ابزار پیچیده‌تر (الگوریتم) بر اساس این اطلاعات توسعه دهند که پزشکان بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی