ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افسردگی
علمی

محققان برای اولین‌بار رابطه مستقیمی بین پایین بودن هورمون سروتونین و افسردگی پیدا کردند

دانشمندان ادعا می‌کنند که در تحقیقات خود موفق به کشف اولین مدرک مستقیم مبنی بر کاهش ظرفیت ترشح هورمون سروتونین در مغز افراد مبتلا به افسردگی شده‌اند. این یافته در شرایطی به دست آمده که ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

دانشمندان ادعا می‌کنند که در تحقیقات خود موفق به کشف اولین مدرک مستقیم مبنی بر کاهش ظرفیت ترشح هورمون سروتونین در مغز افراد مبتلا به افسردگی شده‌اند. این یافته در شرایطی به دست آمده است که چند ماه پیش یک تحقیق دیگر رابطه‌ای بین این دو عامل پیدا نکرده بود.

محققان امپریال کالج لندن می‌گویند افراد مبتلا به افسردگی از نظر واکنش سروتونین ظرفیت مغزی کمتری دارند. پروفسور «اولیور هاوز»، از نویسندگان مقاله‌ای که در مجله Biological Psychiatry منتشر شده است، می‌گوید: «این اولین مدرک مستقیم است که نشان می‌دهد ترشح سروتونین در مغز افراد مبتلا به افسردگی سرکوب می‌شود. افراد حدود 60 سال است که بر سر پاسخ این سؤال با هم اختلاف دارند، ولی تمام بحث‌های قبلی بر سر اندازه‌گیری‌های غیرمستقیم بود. پس این یافته قدم بسیار مهمی محسوب می‌شود.»

مدت‌ها قبل نمونه‌برداری از مغز و خون فوتی‌ها نشان داده بود که فقدان سروتونین می‌تواند در افسردگی مؤثر باشد. بااین‌حال، شواهد قاطعی مبنی بر این که نقصان این هورمون علت بروز این بیماری است، وجود نداشت. حالا این مقاله نقش سروتونین را واضح‌تر کرده و با یک روش تصویربرداری جدید از مغز سعی دارد سازوکاری ارائه کند که بهتر به ما نشان می‌دهد چرا داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) نمی‌توانند به 10 تا 30 درصد از بیماران کمک کنند.

افسردگی باعث کاهش تولید سروتونین می‌شود؟

پژوهشگران در این مطالعه 17 نفر با اختلال افسردگی حاد یا در ارتباط با بیماری پارکینسون را بررسی و آن‌ها را با 20 داوطلب سالم مقایسه کردند. تمام این افراد تحت اسکن PET قرار گرفتند تا مشخص شود که برخی گیرنده‌های خاص مغز چقدر سروتونین دریافت می‌کنند. سپس به همه آن‌ها یک دوز آمفتامین داده شد تا ترشح سروتونین را تحریک کند. سپس اسکن بعدی نشان داد که ترشح سروتونین در بیماران افسرده کمتر از افراد عادی است.

«جوانا مانکریف» که تحقیق قبلی را پیرامون این رابطه انجام داده بود، معتقد است که با توجه به ابعاد این مطالعه هنوز نمی‌توان نتیجه گرفت که ناهنجاری‌های سروتونین دلیل یا مکانیزمی برای افسردگی است. هاوز هم می‌گوید که این یافته‌ها باید در تحقیقات بعدی تکرار شوند و بعد دریابیم که تفاوت در میزان ترشح سروتونین عامل افسردگی است یا افسردگی باعث این اتفاق می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی