ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تونل باستانی مصر
علمی

تونل عظیم زیرزمینی با قدمت 2300 سال در زیر معبدی در مصر کشف شد

پژوهشگران موفق به کشف تونلی به طول 1300 متر در زیر یک معبد باستانی در مصر شده‌اند که در عمق 20 متری ساخته شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

باستان‌شناسان در مصر موفق به کشف یک تونل عظیم باستانی در زیر معبدی در شهر «تاپوزیریس مگنا» در غرب اسکندریه در مصر شده‌اند. این تونل که در عمق 20 متری زمین 1305 متر طول دارد، برای انتقال آب استفاده می‌شده و مربوط به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح است.

تونل حیرت‌انگیز شهر تاپوزیریس در دوره حکمرانی دودمان یکی از ژنرال‌های اسکندر مقدونی بر مصر برای انتقال آب به هزاران نفر از شهروندان به کار می‌رفته است. این تونل حالا توسط گروهی از باستان‌شناسان مصری و جمهوری دومینیکن کشف شده است.

«کاتلین مارتینز»، باستان‌شناس اهل دومینیکن و رئیس تیم کاشفان این پروژه، می‌گوید مصریان باستان این تونل را با ارتفاع دو متری ساخته بودند: «این تونل کپی دقیقی از تونل یوپالینوس در یونان است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران باستان در نظر گرفته می‌شود.» تونل یوپالینوس هم برای انتقال آب استفاده می‌شد.

تونل باستانی مصر به دوره بطلیموسی مربوط است

معبد شهر تاپوزیریس از نظر باستان‌شناسی پیچیده است. بخشی از آن به زیر آب رفته و بخشی تحت تأثیر چندین زمین‌لرزه آسیب‌های زیادی دیده است. قدمت این تونل به دوره بطلیموسی (در حدود 304 تا 30 سال پیش از میلاد مسیح) برمی‌گردد.

مجسمه‌های کشف شده در تونل مصر

مارتینز می‌گوید در این تونل دو سر مرمر گچی پیدا شده که احتمالاً یکی از آن‌ها نشان‌دهنده شاه و دیگری نشان‌دهنده یک فرد بلندپایه دیگر بوده است. هویت دقیق این دو فرد مشخص نیست. به‌علاوه، سکه‌ها و بقایای مجسمه‌های خدایان مصری هم در این تونل کشف شده است.

زمانی که این تونل ساخته شده، جمعیت شهر تاپوزیریس مگنا بین 15 تا 20 هزار نفر بوده است. این تونل زیر معبدی بنا شده که یادبودی برای ازیریس، خدای جهان زیرین در اساطیر مصر و ایزیس، همسر او بوده است. واکاوی‌های قبلی در این معبد به کشف مجموعه بزرگی از سکه‌ها با چهره کلئوپاترای هفتم منجر شده بود. پژوهش در شهر تاپوزیریس همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی