ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ایران‌تلنت: بیش از 70 درصد کسب‌وکارها از قطعی اینترنت، ضرر و زیان 50 درصدی دیدند

گزارش ایران‌ تلنت از اثرپذیری کسب‌وکارها و صنایع بیانگر آن است که بیش از 70 درصد از کسب‌وکارها از قطعی اینترنت آسیب دیده‌اند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۰

ایران‌تلنت با انتشار نتایج بررسی‌های خود در پی وقایع اخیر در کشور، اعلام کرد بیش از 70 درصد از کسب و کارها و بیش از 50 درصد از صنایع، ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بیش از 50 درصد تخمین زده‌اند.

ایران تلنت در گزارشی که با بررسی اطلاعات دریافت شده از پرسشنامه 192 نفر منتشر کرده با بررسی میزان اثرپذیری صنایع مختلف از موضوعات ایجاد شده در این مدت اعلام کرده که صنایع دانشگاه و آموزش و فناوری ارتباطات و نرم‌افزار بیشترین آسیب را از اختلال اینترنت تجربه کرده‌اند.

اختلال اینترنت و تاثیر 50 درصدی آن بر کسب‌وکارها

بیش از 70 درصد از کسب و کارها ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بیش از 50 درصد تخمین زده‌اند و تنها 5 درصد از کسب و کارها معتقدند اتفاقات اخیر تاثیری روی جریان کسب‌وکار آنها نداشته است.

در بررسی ایران‌ تلنت از وضعیت کسب‌وکارها، بیش از 50 درصد از صنایع ضرر و زیان ناشی از قطعی اینترنت را بالای 50 درصد تخمین زده‌اند. اختلا اخیر اینترنت از روزهای ابتدایی مهرماه تا امروز تا جایی بوده است که به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از کسب‌وکارها بحرانی فراتر از پاندمی کرونا را تجربه کرده‌اند.

31 درصد از کسب‌وکارها تحت تاثیر اختلال اینترنت

تاثیر تحولات اجتماعی، سیاسی مهر و آبان 1401 بر فضای کسب‌وکارها به شکل قابل توجه و ملموسی در گزارش ایران تلنت از بررسی این روند قابل مشاهده است. بررسی ایران تلنت بیانگر آن است که در این مدت مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت 31 درصد از کسب‌وکارها را تحت تاثیر خود قرار داده است. علاوه بر این جو روانی حاکم بر جامعه 20 درصد از کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده و در ادامه این روند 17 درصد از کسب‌وکارها هم تحت تاثیر کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات قرار گرفته‌اند. این روند تا جایی پیش رفته که منجر به کاهش بهره‌وری کارکنان شده و 16 درصد از کسب‌وکاهار را به دلیل همین موضوع تحت تاثیر قرار داده است.

اختلال و قطعی اینترنت دانشگاه و فناوری اطلاعات را نشانه گرفت

این که کدام صنایع بیشترین اثرپذیری از شرایط را داشته‌اند هم موضوع قابل توجهی است. مشکلات مربوط به قطعی اینترنت 40 درصد از مراکز دانشگاهی و آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است. صنعت بعدی که بیشترین آسیب از مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت را تجربه کرده همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود صنعت فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم‌افزار است. این صنعت در این مدت 33 درصد تحت تاثیر اختلالات اینترنت قرار گرفته است.

صنعت ساختمان بیشترین کاهش تقاضا را در این مدت تجربه کرده‌ است. از سویی دیگر مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها دوباره با سیل اقدام به مهاجرت کارکنان خود مواجه شده‌اند تا جایی که 30 درصد از این موضوع تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

بروز مشکالت در حمل و ارسال، عدم پرداخت مطالبات از جانب کارفرمایان، کاهش بودجه دولت در پروژه ها، متوقف شدن روند خرید سازمان های دولتی و تجهیزات غیر ضروری، وضعیت کلی اقتصاد و ریسک‌های سیستماتیک موجود در کشور و همچنین وضع قوانین خلق‌الساعه، عدم امنیت و ثبات اقتصادی گزینه‌هایی است که در پرسشنامه ایران‌تلنت زیر عنوان سایر موارد به آنها اشاره شده است.

کسب‌وکارها چطور کارکنان را مدیریت کردند؟

کسب‌ و کارها به هر حال در این مدت با چالشی مواجه شدند که تا امروز تجربه آن را نداشتند. در این روند راهکارها و مسیرهایی که برای گذار از این مرحله مورد توجه آنها قرار گرفته در نهایت وضعیت مطلوب‌تری را برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های قبلی کسب‌وکارها ایجاد کرده است.

نتایج پرسشنامه ایران‌تلنت نشان دهنده آن است که استراتژی اتخاذ شده کسب و کارها ۲۳ درصد ترغیب پرسنل به تمرکز روی امور جاری شرکت و ۲۲ درصد انعطااف پذیری در راستای مرخصی بیشتر و ۱۷ درصد تلاش برای ایجاد آگاهی در ارتباط با نقش افراد و ۱۴ درصد امکان دورکاری کارکنان بوده است.

نمودار زیر هم استراتژی‌های اتخاذ شده توسط صنایع در راستای مدیریت بهتر کارکنان ضنایع را نشان می‌دهد. در بررسی صنایع مختلف 27 درصد از استراتژی اتخاذ شده در صنعت فناوری اطلاعات امکان دورکاری بوده این در حالی است که در صنعت ساختمان 30 درصد از استراتژی اتخاذ شده ایجاد آگاهی در تعریف نقش افراد بوده است.

صنایع مربوط به کالاهای تند مصرف اما 33 درصد، استراتژی ترغیب پرسنل به تمرکز روی امور جاری شرکت را انتخاب کرده‌اند. بررسی این نمودار بیانگر آن است که صنایع مربوط به فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزار هرچند که بیشترین آسیب را از اختلال اینترنت دیده‌اند اما همچنان در اجرای دورکاری پیشرو هستند و دورکاری را به عنوان راهکاری در راستای مدیریت شرایط فعلی انتخاب و اجرا کرده‌اند.

تا پایان سال چه باید کرد؟

کسب‌وکارها ناخواسته چالشی را تجربه می‌کنند که صرفا با مدیریت آن امکان پیشبرد برنامه‌های خود را دارند. به هر روی فضای کسب‌وکاری کشور چندی پیش در جریان مواجهه با پاندمی کرونا هم راهکارهایی برای حیات خود ارائه داد. بحران قبلی با استفاده از اینترنت حل شد و این در حالی است که بخش قابل توجهی از بحران فعلی به دلیل عدم دسترسی به اینترنت است.

شاید از همین روست که 32 درصد از کسب‌وکارها برای مدیریت بحران فعلی سعی در ارائه راهکارهای جایگزین با اینترنت تا پایان سال هستند. در همین راستا 24 درصد از کسب‌وکارها به بازبینی فعالیت‌های کسب‌وکاری خود پرداختند و 14 درصد هم روند استخدام نیروی انسانی خود را متوقف کردند.

بررسی‌های انجام شده بیانگر آن است که همه گروه‌های صنایع یافتن راهکار جایگزین برای اختلال و قطعی اینترنت را اولین استراتژی خود تا پایان سال انتخاب کرده‌اند.

در بررسی صنایع مختلف 30 درصد از برنامه ریزی اتخاذ شده در صنعت کالاهای تند مصرف FMCG بازبینی ادامه فعالیت کسب و کار بوده است. همچنین صنعت ساختمانی با 18 درصد بیشترین میزان تعدیل را نسبت به سایر صنایع به خود اختصاص داده است.

چرا توقف استخدام؟

همانطور که نمودارهای بالا نشان داد توقف استخدام یکی از استراتژی‌هایی بود که کسب‌وکارها بیشترین توجه را به آن داشتند. بررسی‌های ایران‌تلنت در گزارش خود بیانگر آن است که 41 درصد عدم اطمینان از وضعیت کسب و کار طی ماه های آینده، 23 درصد وضعیت اینترنت و عدم تمرکز روی موضوع استخدام به دلیل اولویت گرفتن سایر مباحث و تنها 12 درصد کاهش دریافت رزومه به دلیل شرایط موجود بوده است.

توقف استخدام یک هشدار قابل توجه در جریان اشتغال کشور است؛ این هشدار اما زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که نزدیک به نیمی از کسب‌وکارها دلیل توقف استخدام خود را عدم اطمینان از وضعیت کسب‌وکار خود عنوان کرده‌اند. این به معنی آن است که نه تنها نیرویی جذب نمی‌شود، بلکه امکان بیکاری نیروهای فعال نیز به دلیل عدم توانایی ادامه کار کسب‌وکار به شکل بالقوه وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی