ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابرنواختر
علمی

هابل از یک ابرنواختر در سه لحظه مختلف تصویربرداری کرد [تماشا کنید]

تلسکوپ فضایی هابل از یک ابرنواختر در سه لحظه مختلف تصویربرداری کرده است که در این ویدیو می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

بر‌اساس ویدیوی جدیدی که توسط مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا منتشر شده، تلسکوپ فضایی هابل از یک ابرنواختر در سه لحظه مختلف تصویربرداری کرده است. ویدیویی که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید، انفجار ابرنواختر را در سه نقطه مختلف از زمان نمایش می‌دهد.

ابرنواخترها از مدت‌ها قبل نقطه جذابی برای رصد توسط ستاره‌شناسان هستند و منطقی است که هابل و حتی تلسکوپ جیمز وب این رویدادهای ستاره‌ای را رصد می‌کنند. حالا در تصاویر جدیدی که توسط هابل منتشر شده، می‌توانیم یکی از این رویدادهای مرگبار ستاره‌ای را از سه لحظه مختلف مشاهده کنیم.

تصاویر مختلف از ابرنواختر

این تصویر با استفاده از ترفندی به نام همگرایی گرانشی گرفته شده است. این ترفند که توسط آلبرت اینشتین مطرح شده، اساساً خمش نور توسط گرانش شدید است. برای گرفتن این سه تصویر ابرنواختر هابل، اخترشناسان این پروژه از یک خوشه کهکشانی عظیم به نام Abell 370، برای بزرگ‌نمایی نور کهکشان‌های دورتر استفاده کردند.

این اولین‌باری نیست که دانشمندان برای رصد اجرام بسیار دور از خوشه‌های کهکشانی استفاده می‌کنند. درواقع بیشتر بررسی و مشاهده‌های جهان اولیه، توسط همان فرایندی انجام می‌شود که در اینجا برای گرفتن این تصاویر از ابرنواختر هابل استفاده شده است.

با این حال، دیدن ابرنواختر در سه نقطه مشخص از زمان بسیار شگفت‌انگیز است و نشان می‌دهد که هابل با وجود عمر بسیار زیادش، هنوز دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی است. هرچند این تلسکوپ ممکن است به اندازه جیمز وب اطلاعات و جزئیات با وضوحی را ارائه نکند، اما همچنان بینش زیادی از جهان اطرافمان به ما ارائه می‌کند.

جیمز وب در تابستان امسال موفق شده بود تا اولین ابرنواختر خود را به‌طور کاملاً غیرمنتظره‌ای رصد کند. دوربین نزدیک به فروسرخ تلسکوپ جیمز وب تنها چند روز پس از آغاز عملیات‌های علمی خود، یک شیء پرنور غیرمنتظره را در کهکشانی به نام SDSS.J141930.11+5251593 در فاصله 3 تا 4 میلیارد سال نوری زمین مشاهده کرد. نور این شیء ظرف پنج روز کاهش یافت تا دانشمندان را با این نظریه روبه‌رو سازد که با یک ابرنواختر مواجه هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی