ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ولوو EX90
اخبار خودرو

جایگزین برقی ولوو XC90 معرفی شد؛ پیشرفته‌ترین خودروی تاریخ سوئد

شاسی‌بلند جدید ولوو EX90 در استکهلم سوئد معرفی شد. این خودرو که به سه ردیف صندلی مجهز است، از یک پلتفرم اختصاصی و پیشرانه تمام الکتریکی بهره می‌برد. همانطور که می‌توان حدس زد، EX90 در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

شاسی‌بلند جدید ولوو EX90 در استکهلم سوئد معرفی شد. این خودرو که به سه ردیف صندلی مجهز است، از یک پلتفرم اختصاصی و پیشرانه تمام الکتریکی بهره می‌برد و در واقع مدل جایگزین و برقی از شاسی‌بلند معروف و خوش‌نام XC90 به شمار می‌رود و قرار است طلایه‌دار انبوهی از مدل‌های جدید برقی برای کمپانی ولوو باشد. قوی‌ترین تیپ این شاسی‌بلند زیبا 510 اسب بخار قدرت و 910 نیوتن متر گشتاور دارد و با شارژ کامل باتری می‌تواند تا 600 کیلومتر مسافت را طی کند.

ولوو EX90

فهرست مطالب

طراحی ساده اما جذاب

احتمالاً در جریان هستید که ولوو می‌خواهد تا سال 2030 به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، ولوو در نظر دارد هر سال یک مدل برقی جدید معرفی کند. شاسی‌بلند EX90 آغازگر این استراتژی است. از نظر طراحی این خودرو تمامی خصوصیات و شاخصه‌های یک ولوو را در خود دارد. مثل سایر اعضای خانواده، بدنه EX90 نیز از طراحی زیبا و پویایی برخوردار بوده و توجه ویژه به جزئیات در آن کاملاً مشهود است.

نمای جلوی ولوو EX90

ولوو تأکید دارد بدنه EX90 بر مبنای فلسفه پیروی فرم از عملکرد طراحی شده و با ضریب درگ با 0.29 Cd ایرو‌دینامیک آن در سطح بالایی قرار دارد. هرچند این رقم مطلوب ارزیابی می‌شود، اما رقیبی مثل ب ام و iX با ضریب 0.25 از بدنه سیال‌تری در برابر جریان هوا برخوردار است.

ولوو EX90

در داخل کابین، داشبورد ولوو EX90 فرمی ساده و مینیمالیستی دارد. در قسمت میانی داشبورد این خودرو میزبان یک نمایشگر عمودی 14.5 اینچی است. این نمایشگر وظیفه برقراری ارتباط راننده با سیستم عامل اندروید اتوموتیو را بر عهده دارد. جالب اینکه این سیستم عامل جدید در حالت پیش‌فرض دارای گوگل مپس و گوگل پلی است و می‌توان برخی اپلیکیشن‌های ثالث را در آن نصب کرد. در پشت فرمان هم یک نمایشگر عریض اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد.

ولوو EX90

خودروساز سوئدی به مسائل زیست محیطی هم توجه داشته و در ساخت اجزای داخل کابین از مواد بازیافتی و پایدار استفاده کرده است. برای مثال روکش صندلی‌ها جنسی از پشم بازیافتی دارد و قطعات تزئینی از درختزارهای پایدار تأمین شده‌اند. قطعات پلاستیکی هم در بطری‌های بازیافتی ریشه دارند. ولوو میزان دقیق مواد پایدار و بازیافتی به کار رفته در کابین را 48 کیلوگرم اعلام کرده است.

ولوو EX90

بد نیست اشاره کنیم سیستم صوتی ولوو EX90 ساخت شرکت انگلستانی Bowers & Wilkins است. این خودرو نخستین محصول کمپانی است که از اسپیکرهای یکپارچه با پشت سری سود می‌برد.

ولوو EX90

ولوو EX90 خودرویی از آینده با فناوری‌های نوین

اگر با دقت به تصاویر ولوو EX90 نگاه کنید، یک ماژول را بالای شیشه جلو خواهید دید. این ماژول میزبان سنسورها، دوربین و رادارهای پیشرفته است و با همکاری سایر دوربین‌ها دیدی 360 درجه فراهم می‌کند. این خودرو به یک نرم‌افزار اختصاصی بسیار مدرن و کامپیوترهای قدرتمند مجهز است و سطح سوم از فناوری خودران را ارائه می‌کند.

ولوو EX90

دقت دوربین‌های ولوو EX90 به حدی است که می‌تواند اجسام بسیار ریز و کوچک را از فاصله چند صد متری تشخیص دهد. ضمن اینکه با اتکا به فناوری لایدار، عابرین پیاده تا فاصله 250 متری قابل تشخیص هستند. این امر سبب می‌شود راننده زمان بیشتری برای واکنش به موقع و مدیریت شرایط دارا باشد.

ولوو EX90

ولوو EX90 اولین خودروی کمپانی است که خط تولید را با تمامی سخت‌افزارهای لازم برای رانندگی خودکار ترک می‌کند. با توجه به این مسئله، در آینده ولوو می‌تواند از طریق آپدیت‌های نرم‌افزاری قابلیت‌های مربوطه را فعال‌سازی نماید.

ولوو EX90

کراس‌اوور پرچمدار ولوو به فناوری تبدیل موبایل به کلید امنیتی نیز مجهز است. این فناوری به راننده اجازه می‌دهد از طریق تلفن همراه خودرو را قفل‌گشایی کند. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم هنگام نزدیک‌شدن راننده به خودرو، در صورتی که تلفن همراه در جیب او باشد، درها به‌صورت خودکار باز خواهند شد. نکته جالب اینکه پس از قفل‌گشایی درها، صندلی، سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات مطابق با تنظیمات شخصی راننده تنظیم می‌شوند.

همکاری با کوالکام و پشتیبانی از 5G

ولوو EX90 را یک شاسی‌بلند نسل جدید نمی‌داند، بلکه آن را کامپیوتری پیشرفته روی چهار چرخ توصیف می‌کند که بیش از هر زمان دیگری تعاملی‌تر و لذت‌بخش‌تر است. این خودروساز سوئدی به منظور بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های موتور بازی گرافیک رایانه‌ای آنریل انجین (Unreal Engine)، به همکاری با شرکت کوالکام پرداخته و از چیپ اسنپدراگون در EX90 استفاده کرده است. حتماً می‌دانید که این موتور بازی توسط اپیک گیمز (Epic Games) توسعه یافته و در ساخت بازی‌های پیشرفته و با گرافیک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولوو EX90

پشتیبانی از اینترنت 5G دیگر ویژگی جالب ولوو EX90 است. این ویژگی باعث می‌شود ‌تازه‌ترین محصول ولوو همواره ارتباطی پرسرعت و پایدار با اینترنت داشته باشد، فاکتوری که برای کارکرد درست و روان سرویسی مثل پخش آنلاین موزیک ضروری است.

EX90 ایمن‌ترین خودروی تاریخ ولوو

ولوو می‌گوید این شاسی‌بلند هفت‌نفره به آخرین تکنولوژی‌های موجود مجهز است، به همین جهت ایمن‌ترین خودروی تاریخ کمپانی به شمار می‌رود. نکته جالب اینکه این شاسی‌بلند یا به عبارت دقیق‌تر کراس‌اوور برقی از آپدیت‌های نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند. از این رو، به مرور هوشمندتر و ایمن‌تر می‌‎شود.

ولوو EX90

همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، ولوو EX90 سیستمی پیشرفته برای تشخیص کودکان و حیوانات خانگی جا‌مانده در داخل کابین دارد. این سیستم هنگام‌شدن درهای خودرو فعال می‌شود و وظیفه دارد با کمک سنسورها و رادارها، هر‌گونه حرکت در داخل کابین را تشخیص دهد. بر‌اساس اطلاعیه رسمی ولوو، دقت سخت‌افزارهای این سیستم به حدی است که امکان تشخیص حرکت در مقیاس میلیمتر و حتی کمتر از آن وجود دارد. کمپانی سوئدی برای درک بهتر این امر، نفس عمیق یک نوزاد هنگام خواب را مثال می‌زند و می‌گوید سیستم مذکور توانایی تشخیص حرکتی در این حد را داراست.

ولوو EX90

مشخصات فنی

با آنکه ولوو EX90 شباهت زیادی به XC90 دارد، اما همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این خودرو بر‌اساس یک پلتفرم اختصاصی با نام SPA2 تولید می‌شود. کراس‌اوور جذاب سوئدی‌ها در نسخه استاندارد و پرفورمنس راهی بازار خواهد شد که هر‌دوی آنها به پیشرانه دو موتوره مجهز هستند. در نسخه استاندارد پیشرانه EX90 توانایی تولید 408 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما در نسخه پرفورمنس قدرت پیشرانه به 510 اسب بخار و گشتاور آن به 910 نیوتن متر افزایش می‌یابد. این نسخه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت به 4.9 ثانیه زمان نیاز دارد که حدود 1 ثانیه بهتر از نسخه استاندارد است.

ولوو EX90

پیشرانه این شاسی‌بلند 2,818 کیلوگرمی توسط باتری 111 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. به لطف این باتری حجیم و مطابق با استاندارد اروپایی WLTP امکان پیمایش 600 کیلومتر مسافت بدون نیاز به شارژ مجدد وجود دارد. ولوو EX90 از سرعت شارژ 250 کیلووات پشتیبانی می‌کند. در عرض تقریباً 30 دقیقه میزان شارژ از 10 به 80 درصد می‌رسد.

ولوو EX90

قیمت و زمان عرضه

علاقه‌مندان به ولوو EX90 در آمریکا می‌توانند از همین الان نسبت به پیش‌خرید آن اقدام کنند. در رابطه با قیمت دقیق فعلاً جزئیاتی در دست نیست، اما ولوو می‌گوید نسخه مجهز به آپشن‌های بالا قیمتی زیر 80 هزار دلار خواهد داشت. روند تولید این خودرو از پاییز 2023 شروع می‌شود. سوئدی‌ها تحویل سفارشات مشتریان را برای اوایل سال 2024 برنامه‌ریزی کرده‌اند. گفتنی است نسخه مخصوص بازار آمریکا در کارخانه Ridgeville واقع در کارولینای جنوبی تولید خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی