ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصفیه هوا
علمی

این گیاه با اصلاح ژنتیکی می‌تواند به اندازه 30 گیاه، هوا را تصفیه کند

برخلاف روش‌های سنتی، این گیاه که Neo P1 نام دارد، حتی می‌تواند ترکیبات آلی فرار (VOC) را نیز از هوا حذف کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

یک استارتاپ مستقر در پاریس به نام Neoplants، دست به کار خلاقانه‌ای زده و یک گیاه را به‌گونه‌ای مهندسی ژنتیکی کرده که می‌تواند به اندازه 30 گیاه دیگر کار تصفیه هوا را انجام دهد.

شرکت فرانسوی یک گیاه پوتوس (Epipremnum aureum) و میکروبیوم‌های ریشه مرتبط با آن را برای تولید این گیاه جدید که «Neo P1» نام دارد و اساساً یک تصفیه‌کننده هوای قدرتمند است، مهندسی ژنتیک کرده است. حالا این گیاه جدید فوق کارآمد وارد بازار شده و به‌خوبی می‌تواند صنعت تصفیه هوا را متحول کند.

یکی از ویژگی‌های اصلی گیاه جدید این است که به برق نیاز ندارد، بنابراین هوا را آلوده نمی‌کند. علاوه بر این، در زمانی که آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیاری از مناطق را دچار مشکل می‌کند، تقاضای بسیار زیادی برای تصفیه هوا وجود دارد.

تصفیه هوا و حذف ذرات ریز با Neo P1

اختراع جدید حتی پتانسیل حذف ترکیبات آلی فرار (VOC) را دارد که تصفیه‌کننده‌های معمولی هوا نمی‌توانند آنها را پردازش کنند. دلیل این امر کوچک‌بودن ترکیبات اعلام شده است که با روش‌های سنتی نمی‌توان آن‌ها را جمع‌آوری کرد.

با این حال، گیاه به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند حتی کوچک‌ترین ذرات ممکن را بگیرد، جذب و متابولیزه کند. Neo P1 دقیقاً این کار را انجام می‌دهد و به شکل یکی از محبوب‌ترین گیاهان است.

با این حال، ساخت گیاه کار چندان آسانی نبوده؛ زیرا ژنوم این گیاه که به پیچک شیطان نیز معروف است، تاکنون نقشه‌برداری نشده و تیم Neoplants کار خود را با انجام این هدف آغاز کرده است.

پروسه ساخت Neo P1 چهار سال طول کشیده، اما در‌نهایت مهندسان گیاهی را تولید کرده‌اند که می‌تواند چهار آلاینده اصلی هوای داخل خانه از جمله فرمالدهید و تولوئن را متابولیزه کند و حتی می‌تواند VOCهای خاصی را جذب نماید.

اکنون این شرکت روی اصلاح انواع دیگری از گیاهان تمرکز کرده تا بتواند نیاز سلیقه‌های مختلف برای تصفیه هوا را برآورده کند. همچنین آنها قصد دارند برای کاهش قیمت گیاه Neo P1 که در حال حاضر 179 دلار تعیین شده است، فرایندهایی را انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی