ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پول
علمی

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

محققان با انجام یک آزمایش ساده و عجیب نشان داده‌اند که پول واقعاً می‌تواند باعث افزایش شادی در انسان‌ها شود.

در این آزمایش که توسط NBC گزارش شده است، محققان به 200 شرکت‌کننده، 10 هزار دلار اهدا کردند و از آنها خواستند که این مبلغ را فقط در عرض سه‌ماه خرج کنند و میزان شادی خود را به‌صورت ماهانه ارزیابی نمایند. در‌نهایت، نتایج ارائه‌شده توسط آنها با یک گروه کنترل متشکل از 100 نفر که هیچ پولی دریافت نکرده بودند، مقایسه شد.

شرکت‌کنندگان با رتبه‌بندی میزان رضایت خود از زندگی در مقیاس 1 تا 7 و همچنین تعداد دفعات تجربه احساسات مثبت مانند شادی و احساسات منفی مانند غم و اندوه در مقیاس 1 تا 5، نتایج مورد نظر را به محققان ارائه می‌کردند.

پول شادی به‌همراه می‌آورد!

نتیجه آزمایش مشخص کرد گروهی که 10 هزار دلار را دریافت کرده بود، نسبت به گروه کنترل، سطح شادی بیشتری را گزارش کرده است. حتی پس از گذشت سه‌ماه و خرج‌کردن تمام پول ارائه‌شده توسط اهداکنندگان ناشناس، این گروه در مقایسه با زمان شروع آزمایش، بسیار شادتر بودند.

افزایش شادی

با این حال، افزایش شادی اشاره شده در این گزارش، برای افرادی که درآمد خانوادگی آنها بیشتر از 123 هزار دلار بود، مشاهده نشد.

شرکت‌کنندگان این مطالعه از سه کشور کم‌درآمد جهان (برزیل، اندونزی و کنیا) و چهار کشور پردرآمد (استرالیا، کانادا، بریتانیا و ایالات متحده) انتخاب شده بودند و محققان ادعا می‌کنند افرادی که از کشورهای کم‌درآمد انتخاب شده بودند، در مقایسه با گروه پردرآمد، سه‌برابر شادی بیشتر را گزارش کرده‌اند.

همچنین افرادی که سالانه 10 هزار دلار درآمد داشته‌اند، دو‌برابر بیشتر از کسانی که سالانه 100 هزار دلار درآمد دارند، در طول این تحقیق شاد شده‌اند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان همچنین نحوه خرج‌کردن پول خود را نیز ثبت کرده‌اند، اما نتایج آن هنوز اعلام نشده و محققان در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند تا ببینند خریدهای متفاوت باعث افزایش شادی می‌شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی