ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هیوندای آیونیک 6
خودرو

مروری بر رازهای آیرودینامیکی هیوندای آیونیک 6؛ معجزه تونل باد

هیوندای آیونیک 6 که در سال 2024 به بازار خواهد آمد، آیرودینامیک‌ترین خودرویی است که تا به حال توسط هیوندای معرفی شده است.

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

هیوندای آیونیک 6 که در سال 2024 به بازار خواهد آمد، آیرودینامیک‌ترین خودرویی است که تا به حال توسط هیوندای معرفی شده است. ضریب درگ این خودرو 0.21 است که رقمی بسیار پایین در دنیای اصول آیرودینامیک محسوب می‌شود و به لطف آزمایشات فراوان در تونل باد بسیار پیشرفته حاصل شده است.

بزرگترین مزیت هیوندای آیونیک 6 برای رسیدن به این ضریب، شکل قطره اشکی خودرو است. این شکل خودرو را قادر می‌سازد تا مقاومت هوا را به راحتی بشکند. افزایش راندمان آیرودینامیکی هیوندای آیونیک 6 تاثیر به سزایی بر افزایش برد و کاهش مصرف انرژی این خودرو داشته است. برد هیوندای Ioniq 6 معادل 614 کیلومتر است. کاهش صدای باد و تعادل بهتر خودرو نیز از دیگر مزایای شکل قطره‌ای خودرو هستند.

اگر به ظاهر هیوندای آیونیک 6 نگاه کنید، خودروهای کلاسیک برای شما تداعی می‌شوند. در واقع طراحان هیوندای برای خلق این سدان برقی نگاهی به اتومبیل‌های جذاب و تاثیرگذار دهه 1930 داشته‌اند. مدل‌های طراحی شده این خودرو بارها در تونل باد مورد بررسی قرار گرفتند تا شکل نهایی حاصل شده است.

هیوندای آیونیک 6

سایمون لوزبی، رئیس طراحی هیوندای ادعا می‌کند که خودروهای ساب Ursaab، فانتوم کورسیر و Stout Scarab بیشترین تاثیر را برای طراحی Ioniq 6 داشته‌اند. او می‌گوید طراحی آیرودینامیک خودروها از دهه 1930 میلادی آغاز شد و ما احساس کردیم الهام گرفتن از آن دوران موجب خلق یک خودرو برقی منحصر به فرد خواهد شد.

تجلی روح جنگنده بریتانیایی در هیوندای آیونیک 6

علاوه بر خودروهای دهه 1930، طراحان هیوندای از بال عقب هواپیمای جنگی اسپیت فایر نیز الهام گرفته‌اند. سوپرمارین اسپیت‌فایر جنگنده ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم بود که تاثیر قابل توجهی بر برتری هوایی بریتانیا علیه نیروی هوایی آلمان داشت. اسپویلر عقب هیوندای آیونیک 6 به شکل بالچه عقب این هواپیما طراحی شده است که جریان هوای ورودی از سقف را به خوبی جذب می‌کند.

بخش دیگری از الهام‌گیری طراحان هیوندای با توجه به طبیعت بوده است. آن‌ها برای ایجاد نیروی رو به پایین در هیوندای Ioniq 6 از روش پرواز شاهین الگوبرداری کرده‌اند. سرعت شیرجه شاهین در هنگام شکار و پس از آن به 390 کیلومتربرساعت می‌رسد و همین قابلیت سبب الگوگیری طراحان هیوندای برای طراحی سپر عقب خودرو شده است.

هیوندای آیونیک 6

هیوندای آیونیک 6 پس از طراحی، در یک تونل باد با استفاده از فن 3400 اسب‌بخاری در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت مورد بررسی قرار گرفت. اصلاحات نهایی طراحان هیوندای روی این خودرو موجب افزایش ده درصدی کارایی خودرو شد. محاسبات نهایی نیز با استفاده از یک ابر رایانه و تجزیه و تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) حاصل شد. این محاسبات به طراحان اجازه داد از بین 70 مدل اسپویلر پیشنهادی، مدل بهینه را برای استفاده در خودرو انتخاب کنند. هیوندای می‌گوید این پیشرفت‌های فناوری نه تنها بر عملکرد خودرو تاثیر دارند، بلکه از نظر زیبایی نیز دلپذیر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی