ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات را تا سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌کنیم

وزیر ارتباطات در جلسه علنی مجلس اعلام کرد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در کمتر از دو سال، دوبرابر شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۶

وزیر ارتباطات در جلسه علنی مجلس اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات 59 درصد پیشرفت داشته و در کمتر از دو سال دوبرابر پیشرفت کرده است. او وعده داد این پروژه حداکثر تا سال 1403 تکمیل شود.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (۲۴ آبان) برای پاسخ به سؤال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شد. او درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت:

«برای سنجش پیشبرد شبکه ملی اطلاعات نیاز به ادبیات مشترکی بود که 100 شاخص برای ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به‌صورت کمی مورد موافقت قرار گرفت. بر‌اساس آخرین سنجش در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت 10 سال از اجرای شبکه ملی اطلاعات، طرح مذکور تنها پیشرفت 30 درصدی داشت و امروز با افتخار می‌گویم با تلاش شبانه‌روزی همکاران در وزارتخانه، شبکه ملی ارتباطات 59 درصد پیشرفت کرده است. به عبارتی در کمتر از دو سال، پیشرفت آن دو‌برابر شده است.»

زارع‌پور وعده داد با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حداکثر تا سال 1403 طرح مذکور به سرانجام برسد و حتی اگر حمایت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر تکمیل خواهد شد: «اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود.»

وزیر ارتباطات شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد، گفت تمام منابع وزارتخانه را برای تحقق طرح بسیج کرده است:

«هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد. در این مسیر 7 کلان پروژه تعریف شده است و بر‌اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم. در تعریف وظایف 53 بند آورده شده است که 37 بند مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به‌دلیل شرایط ویژه، هر روز تشکیل جلسه داده و روند پیشرفت 200 پروژه را پیگیری کرده‌ایم.»

زارع‌پور در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه زیرساخت فیبر نوری را یکی از هفت پروژه کلان شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: «در 10 سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود. برنامه این است که 80 درصد خانوارها و کسب‌و‌کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شوند و برای این منظور، 8 درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص داده شده و در واقع یک سوم اعتبار از این راه تأمین می‌شود.»

به گفته وی زیرساخت‌های حقوقی توسعه فیبر نوری در 51 شهر و 12 استان شروع شده است و تاکنون 2 میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند: «ارزیابی ما این است که تا آخر سال این رقم 2 برابر می‌شود. در نظر داریم سال آینده 7 میلیون خانوار جدید و تا سال 1403 در حدود 8 میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند تا طعم شیرین سرعت چندصد مگابایتی را تا پایان دولت سیزدهم بچشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۵ آبان ۱۴۰۱

    خخخ. اول ببین تا اون موقع هستی یا نه، بعد حرف بزن!

مطالب پیشنهادی