ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تداوم تولید وانت روی پلتفرم بی کیفیت
خودرو

با وجود توقف ساخت خودروهای سواری، تولید وانت روی پلتفرم‌های بی‌کیفیت آن‌ها ادامه دارد

وانت پراید و وانت آریسان هنوز هم توسط خودروسازان تولید می‌شود، حال‌آنکه نسخه سواری آن‌ها از دو خارج شده‌اند.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

در سال‌های اخیر، خودروهای متعددی به سبب عدم رعایت استانداردهای ایمنی لازم، از دور خارج و تولید آن‌ها برای همیشه متوقف شده است. ولی چرا اعتراضی به تداوم تولید وانت روی پلتفرم بی‌کیفیت خودروهای خارج از رده نمی‌شود؟

عمده وانت‌های در حال تردد در کشور بر‌اساس پلتفرم‌هایی ساخته شده‌اند که عمر نسخه سواری آن‌ها از چندین سال قبل و یا به تازگی به پایان رسیده است. وانت پراید و وانت آریسان هنوز هم توسط خودروسازان تولید می‌شوند، حال‌آنکه نسخه سواری آن‌ها به سبب عدم تطابق با استانداردهای روز، از دور خارج شده‌ و از سبد محصولات حذف شده‌اند. در این میان بد نیست به ادامه تولید افتخارآمیز نیسان آبی نیز اشاره کرد که هنوز هم بیشترین حضور را در جاده‌های کشور دارد!

وانت زامیاد

وانت پراید مبتنی بر پلتفرم پراید است که از سال ۹۹ منسوخ شد. وانت آریسان نیز که به تازگی نسل دوم آن روانه بازار شده، بر‌اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده‌ است که تولید آن چندی پیش برای همیشه خاتمه یافت. پس چرا خودروسازان هنوز به تداوم تولید وانت روی پلتفرم بی‌کیفیت اصرار دارند؟ اگر خودرویی به دلیل عدم رعایت استانداردها از دور خارج شده است، پس چرا تولید نسخه وانت آن نیز متوقف نمی‌شود؟

عدم تطابق با استانداردهای روز، دلیل اصلی حذف خودروهایی نظیر پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ بود. پلتفرم‌های به‌کاررفته در این خودروها بسیار قدیمی بوده و امکان اصلاح و بهبود در آن‌ها وجود نداشت. به همین خاطر، سازمان ملی استاندارد ضمن عدم تمدید اعتبار، دستور توقف تولید آن‌ها را صادر کرد.

البته استانداردهای موردنیاز در خودروهای سواری ممکن است تفاوت‌هایی با استانداردهای لازم در خودروهای وانت داشته باشند. ولی در این میان استانداردهای مشترک بسیاری پیدا می‌شود و از همه مهم‌تر، این موضوع توفیری در قدیمی‌بودن پلتفرم به وجود نمی‌آورد. بنابراین می‌توان گفت که وانت‌های تولید‌شده بر اساس پلتفرم بی‌کیفیت سواری‌ها کم‌وبیش با چالش‌های مشابه مواجه هستند. تداوم تولید وانت روی پلتفرم بی‌کیفیت با‌توجه به عدم اصلاح‌پذیری آن‌ها بدون شک جای سؤال دارد و خودروسازان باید پاسخ موجهی برای این سؤال ارائه دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی