ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایرپاد
تکنولوژی

ایرپادها می‌توانند برای افراد کم‌شنوا به‌خوبی سمعک‌های گران‌قیمت کار کنند

در آزمایش‌های انجام شده توسط دانشمندان، مشخص شده که ایرپاد در برخی سناریوها عملکردی مانند سمعک‌های حرفه‌ای را به همراه دارد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

براساس تحقیقات جدیدی که هدفون‌های ساخته‌شده توسط اپل را در چندین آزمایش، مقابل سمعک‌های سنتی قرار داده است، ایرپاد های سطح بالاتر این پتانسیل را دارند که برای بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی خفیف تا متوسط به‌عنوان یک سمعک عمل کنند.

یافته‌های این تحقیق می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفری را تغییر دهد که در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بالا یا باورهای منفی اجتماعی که درباره آن‌ها وجود دارد، نمی‌توانند از سمعک‌های مورد نیاز خود استفاده کنند. دو نکته‌ای که درباره هدفون‌های مصرف‌کننده چندان صدق نمی‌کنند.

«ین فو چنگ» متخصص گوش و حلق و بینی از بیمارستان عمومی کهنه سربازان تایپه در تایوان می‌گوید:

«هدفون‌های بی‌سیم هرچند کامل نیستند، اما نقطه شروع خوبی برای بسیاری از بیماران محسوب می‌شوند که به سمعک‌های حرفه‌ای دسترسی ندارند. آنها حتی با این هدفون‌ها کیفیت زندگی خود را افزایش خواهند داد.»

مقایسه ایرپاد اپل با سمعک برای شنوایی بهتر

هدفون اپل

برای انجام این مطالعه، 21 شرکت‌کننده با کم‌شنوایی خفیف تا متوسط با سمعک‌های ممتاز (با قیمت 10 هزار دلار)، سمعک‌های پایه (1500 دلار)، هدفون‌های ایرپاد پرو (249 دلار) و ایرپاد 2 (129 دلار) آزمایش شدند. ایرپادها به آیفون‌های اپل دارای یک برنامه تقویت‌کننده نویز محیطی به نام Live Listen متصل بودند.

در طول آزمایش، جملات کوتاهی برای داوطلبان خوانده شد و سپس از آنها خواسته شد تا جملات را تکرار کنند.

طبق نتایج ارائه‌شده از این تحقیق، در محیط‌های پر سر‌وصدا، اگر صدا از مقابل شنونده نمی‌آمد، ایرپاد پرو از نظر عملکرد با سمعک‌های برتر قابل مقایسه است. در محیط‌های ساکت نیز عملکرد ایرپاد پرو کمی بدتر از سمعک‌های ممتاز و تقریباً مانند سمعک‌های پایه بود. عملکرد ایرپاد 2 نیز در محیط‌های ساکت یا پر سروصدا به‌خوبی سمعک نبوده است.

همچنین در محیط‌های پر سروصدا، زمانی که منبع صدا در جلوی داوطلبان قرار داشت، هیچ‌یک از مدل‌های ایرپاد به شرکت‌کنندگان در شنیدن بهتر کمک نکردند.

Ying-Hui Lai، مهندسی زیستی دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ (NYCU) در تایوان می‌گوید:

«دو دلیل ممکن است باعث تفاوت بین این دو سناریو شود. ممکن است به مسیرهایی که امواج صوتی با آن‌ها حرکت می‌کند مربوط باشد و همچنین الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته سمعک‌های پیشرفته در آن نقش داشته باشد. می‌توان با امیدواری گفت که این یافته‌ها می‌توانند مهندسان را به طراحی سمعک‌ها و محصولات تقویت‌کننده صدای شخصی که در جهت‌های خاص حساس‌تر هستند، ترغیب کند.»

هدفون بی سیم

علاوه بر قیمت بالا، استفاده‌کنندگان ممکن است نگران این موضوع باشند که سمعک‌های حرفه‌ای آنها را پیر نشان می‌دهد. همچنین این دسته از افراد باید برای نصب و تنظیم سمعک به متخصصان مراجعه کنند. در نتیجه، 75 درصد از افراد مبتلا به کم‌شنوایی در ایالات متحده از این وسایل کمکی استفاده نمی‌کنند.

هدفون‌های بی‌سیم جایگزین در دسترس‌تری هستند و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. تقریباً اکثر شرکت‌ها از گوگل گرفته تا سامسونگ و سونی هدفون‌های بی‌سیم خود را وارد بازار کرده‌اند و با هر بروزرسانی، ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی