ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کانسپت تویوتا bZ
اخبار خودرو

تویوتا bZ رونمایی شد؛ جایگزینی برقی برای تویوتا CH-R

کانسپت تویوتا bZ در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد. این خودرو به احتمال زیاد در آینده نزدیک وارد خطوط تولید خواهد شد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

تویوتا از یک کانسپت جدید رونمایی کرد. این کانسپت bZ نام دارد و در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. نکته جالب اینکه برخلاف اکثر مفهومی‌های اخیر، این کانسپت فاقد پیچیدگی‌های رایج است و مدلی برای ورود به خطوط تولید به نظر می‌رسد. با توجه به این امر و تمرکز تویوتا روی افزایش مدل‌های برقی، می‌توان حدس زد که bZ در آینده نزدیک راهی خیابان‌ها خواهد شد. این مدل به لحاظ اندازه بدنه و کلاس می تواند در واقع نسخه برقی و جایگزینی از تویوتا CH-R قلمداد شود.

کانسپت تویوتا bZ

طراحی آشنای تویوتا bZ

از نظر طراحی، تویوتا bZ دنباله‌روی خط‌مشی جدید کمپانی ژاپنی است، به همین خاطر چهره مدرن و پیچیده‌ای دارد. همانند پریوس 2023 و سایر مدل‌های اخیر تویوتا، چراغ‌های اصلی در کانسپت bZ نیز دارای ساختاری قلاب‌مانند هستند. این چراغ‌ها از طریق یک نوار باریک نورانی به هم متصل شده‌اند. در نمای عقب وضعیت تقریباً به همین شکل است و چراغ‌ها سرتاسری هستند.

کانسپت تویوتا bZ
پیکره و خطوط تیز بدنه این مفهومی تا حدودی مدل C-HR را در ذهن تداعی می‌کنند.

در خودروهای برقی، مقاومت کم بدنه در برابر جریان هوا بسیار مهم است؛ زیرا این فاکتور ارتباط مستقیمی با برد حرکتی خودرو دارد. تویوتا در کانسپت bZ سعی کرده با کاهش عرض و طراحی قطره‌ای شکل کابین، این فاکتور را رعایت کند.

کانسپت تویوتا bZ

در داخل کابین، تویوتا تمام تمرکز خود را کرده تا به شعار «فراتر از صفر» که فلسفه وجودی سری bZ است، جامه عمل بپوشاند. در این راستا، کمپانی ژاپنی برای ساخت اجزای مختلف از جمله صندلی‌ها، به سراغ مواد بازیافتی رفته است.

کانسپت تویوتا bZ

از لحاظ طراحی داخلی، باید گفت ژاپنی‌ها سادگی را در دستور کار قرار داده‌اند. با دقت در بخش‌های مختلف می‌توان شباهتی کلی بین کانسپت bZ و مدل bZ4X پیدا کرد. داشبورد این مفهومی الکتریکی میزبان یک نمایشگر بزرگ است. جالب اینکه این نمایشگر و نمونه موجود در پشت فرمان ساختاری منحنی‌شکل دارند. تویوتا می‌گوید این خودرو به یک دستیار دیجیتال با نام Yui مجهز است. این دستیار از طریق پخش صدا و یا با کمک نورپردازی داخلی با سرنشینان تعامل می‌کند.

کانسپت تویوتا bZ

فرمان یوغی‌شکل دیگر نکته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. البته این ویژگی احتمالاً در نسخه تولید انبوه حذف می‌شود یا مثل لکسوس RZ، به‌عنوان یک آپشن قابل سفارش خواهد بود.

کانسپت تویوتا bZ

تویوتا در رابطه با مشخصات فنی اطلاعاتی منتشر نکرده است. فقط می‌دانیم این خودرو از یک پیشرانه الکتریکی بهره می‌برد. کراس‌اوور مفهومی تویوتا bZ در صورت تولید انبوه، در رده‌ای پایین‌تر از bZ4X جای خواهد گرفت. باز هم تأکید می‌کنیم با توجه به صحبت‌های مدیران تویوتا، مبنی بر اینکه این شرکت با سری bZ تازه وارد بازار مدل‌های الکتریکی شده، احتمال تولید این مفهومی بالا ارزیابی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی