ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لاک پشت
علمی

دانشمندان فسیل بزرگ‌ترین لاک‌پشت اروپا را با اندازه 3.7 متر کشف کردند

این لاک‌پشت غول پیکر حدود 3.7 متر طول دارد که در مقایسه با بزرگترین گونه امروزی، دو برابر بزرگتر است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دیرینه‌شناسان بقایای فسیلی یکی از بزرگ‌ترین لاک‌پشت‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده را در اسپانیا کشف کرده‌اند. لاک پشت غول پیکر که به اندازه یک خودرو فولکس واگن بیتل بوده است، احتمالاً دارای بدنی به طول حدود 3.7 متر بوده (بیش از دو برابر لاک‌پشت‌های دریایی مدرن) و در زمان دایناسورها در دریاهای اروپا پرسه می‌زده است. این فسیل مربوط به بزرگ‌ترین گونه لاک‌پشتی است که تاکنون در اروپا کشف شده.

محققان در بیانیه خود اعلام کردند این گونه جدید که Leviathanochelys aenigmatica نامیده شده است، از یک فسیل کامل لگن و قطعاتی از پوسته فسیل‌شده که بین سال‌های 2016 تا 2021 در منطقه Cal Torrades شمال شرقی اسپانیا کشف شده بوده، شناسایی شده است. لاک پشت غول پیکر احتمالاً بین 83.6 تا 72.1 میلیون سال پیش، در دوره کرتاسه و اطراف اقیانوس‌های باستانی اروپا زندگی می‌کرده است.

مقایسه اندازه لاک پشت باستانی

جثه L. aenigmatica در مقایسه با بزرگ‌ترین لاک‌پشت‌های دریایی زنده فعلی یعنی لاک‌پشت چرمی (Dermochelys coriacea) که می‌تواند تا 1.8 متر طول داشته باشد، بیش از دو برابر بزرگ‌تر بوده است. با این حال، این نمونه را نمی‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین لاک‌پشت کشف‌شده جهان نام‌گذاری کرد؛ زیرا لاک‌پشت منقرض‌شده Archelon ischyros که حداکثر طول بدن آن به 4.6 متر می‌رسد، این عنوان را تصاحب کرده است.

لاک پشت غول پیکر

فسیل‌های لاک‌پشت‌های غول‌پیکر باستانی مانند Archelon ischyros عمدتاً در آمریکای شمالی و جنوبی یافت می‌شوند. تا پیش از کشف L. aenigmatica، تاکنون، هیچ گونه زنده یا منقرض‌شده بزرگ‌تری از لاک‌پشت چرمی، در اروپا کشف نشده بود.

لگن L. aenigmatica علاوه بر اندازه بسیار بزرگ این لاک‌پشت باستانی، به سرنخ‌هایی در مورد گذشته و تکامل آن نیز اشاره دارد. این استخوان دارای یک برآمدگی غیر‌معمولی است که احتمالاً با سیستم تنفسی آن ارتباط دارد. بنابراین کشف این لاک‌پشت، اطلاعات محققان در مورد تکامل آن‌ها را تغییر می‌دهد. همچنین می‌توان ادعا کرد که احتمالاً گونه‌های دیگری از لاک‌پشت‌های غول پیکر باستانی در انتظار کشف‌شدن هستند.

L. aenigmatica تنها لاک پشت غول پیکری نیست که در سال‌های اخیر کشف شده است. در ژانویه 2021 نیز محققان در ونزوئلا یک لاک تقریباً دست‌نخورده به اندازه 2.4 متر را کشف کردند که به یک لاک پشت آب شیرین به نام Stupendemys geographicus تعلق دارد؛ لاک پشتی که حدود 8 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی