ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزارت ارتباطات: تعداد کاربران فعال پلتفرم‌های داخلی از 15 میلیون نفر عبور کرد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به آمار رسمی خود اعلام کرد تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی به 15 میلیون نفر رسیده است. براساس توضیحات وزارت ارتباطات محدودیت‌های اعمال شده بر پلتفرم‌های بین‌المللی هم ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۰

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به آمار رسمی خود اعلام کرد تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی به 15 میلیون نفر رسیده است. براساس توضیحات وزارت ارتباطات محدودیت‌های اعمال شده بر پلتفرم‌های بین‌المللی هم از طرف مراجع ذی‌صلاح اعمال شده و وزارت ارتباطات مسئولیتی در رابطه با آن ندارد. این وزارتخانه همچنین با ذکر این نکته که در حال حاضر طرح صیانت در مجلس پیش نمی‌رود، تاکید کرد اگر مراجع ذی‌صلاح حکم رفع فیلترینگ پلتفرم‌ها را صادر کنند، نسبت به رفع مسدودسازی آنها اقدام خواهد شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به گزارش روزنامه همدلی با تیتر «زنان قربانی فیلترینگ» قطعی اینترنت را نادرست قلمداد کرده و تاکید داشته برای لمس قطعی کامل اینترنت باید وضعیت اینترنت در آبان 1398 را به یاد آورد.

سایت ایرنا جوابیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر ساخته است که در آن وزارت ارتباطات، مسئولیت فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها را از دوش خود برداشته است: «لازم به یادآوری است که محدودیت‌های ایجاد شده اخیر روی دو پلتفرم اینستاگرام و واتساپ و نیز برخی سرویس‌های دیگر که از اواخر شهریورماه ایجاد شده بنا به تصمیم مراجع ذی‌صلاح امنیتی بوده که با توجه به وضعیت جامعه اتخاذ شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اصولا در حوزه تصمیمات این‌چنینی مسئولیتی ندارد.»

وزارت ارتباطات همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود اعلام کرد: «برخی از سرویس‌های محدود شده نیز با پیگیری این وزارتخانه و مساعدت مراجع مربوطه رفع محدودیت شده‌اند.» هرچند به این سرویس‌های رفع محدودیت شده اشاره مستقیمی نشده است اما احتمالا منظور از این بخش، بازگشایی پلتفرم‌هایی مانند اسکایپ و لینکدین بوده، هرچند همچنان برخی پلتفرم‌ها نظیر گوگلی پلی نیز فیلتر باقی مانده‌اند. از سویی دیگر این وزارت‌خانه تاکید کرده در صورت تغییر مصالح و اعلام تصمیم رفع محدودیت دو سرویس واتساپ و اینستاگرام توسط همان مراجع، وزارت ارتباطات نیز نسبت به رفع مسدودسازی اقدام خواهد کرد.

اما در ادامه این توضیحات وزارت ارتباطات بار دیگر به حمایت از سکوهای داخلی و تشویق به استفاده از آنها پرداخت و اعلام کرد: «شبکه‌های اجتماعی داخلی در حال حاضر می‌توانند خلاهای موجود را پر کرده و با ظرفیت‌های ایجاد شده قادرند نیازهای فعالان اقتصادی و کسب‌وکارها را برطرف کنند.»

آمار وزارت ارتباطات، آمار بخش خصوصی

وزارت ارتباطت با تاکید بر آمار رسمی، اعلام کرد: «استقبال از شبکه‌های اجتماعی باکیفیت داخلی رو به‌رشد بوده است. با حمایت جدی مادی و معنوی وزارت ارتباطات از سکوهای داخلی در این مدت، میزان ترافیک مصرفی آن‌ها و تعداد کاربر فعال روزانه آن‌ها نیز تا چند برابر رشد داشته است؛ به‌نحوی‌که برای اولین بار تعداد کاربر فعال روزانه بیش از ۱۵ میلیون نفر و ترافیک بیش از یک ترابیت بر ثانیه در یک سکوی بومی محقق شد.»

این اظهار نظر وزارت ارتباطات در حالی است که رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی ایران در روزهای گذشته اعلام کرد محدودیت 2 ماهه اینترنت بیش از 150هزار میلیارد تومان به کسب‌و‌کارها خسارت زده است. از سویی دیگر با قرار گرفتن اینستاگرام و واتساپ به لیست شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، عملا هیچ شبکه اجتماعی بین‌المللی در اختیار کسب‌وکارها نیست.

وزارت ارتباطات: در حال حاضر طرح صیانت در مجلس پیگیری نمی‌شود

با این وجود وزارت ارتباطات اما در بخش دیگری از جوابیه خود اعلام کرد در حال حاضر طرح صیانت در مجلس پیگیری نمی‌شود: «در ابتدای این گزارش عنوان شده که تصویب طرح صیانت بی سر و صدا در حال پی‌گیری است. عجیب است که نگارنده این موضوع را نادیده گرفته که تصویب قوانین بر عهده قوه مقننه بوده و خارج از اختیارات قوه مجریه است. علی ایحال طبق شواهد فعلی موجود، روند تصویب طرح مذکور در مجلس شورای اسلامی در حال حاضر پی‌گیری نمی‌شود.»

همچنین در بخش دیگری از این گزارش وزارت ارتباطات قطعی کامل اینترنت در آبان سال 1398 را یادآوری و تاکید کرد: «برای درک بهتر این موضوع می‌توان به تجربه قطعی گسترده و کامل اینترنت درسال 98 اشاره کرد که در آن دوره ارتباط اینترنت بین‌الملل به‌کلی قطع شده و حتی بسیاری از سرویس‌های داخلی نیز در شرایط پایداری قرار نداشتند در حالیکه در محدودیت‌های اخیر، ارتباطات بین‌الملل در سطح قابل قبولی برقرار بوده و تمامی سرویس‌های داخلی (خدمات بانکی، بیمه‌ای، آموزشی، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، پلتفرم‌های خدمت‌رسان) مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات نیز به‌خوبی در حال سرویس‌دهی بوده‌اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بهروز خرمی
    بهروز خرمی | ۳۰ آبان ۱۴۰۱

    دوستانی که مطلبو میخونن کتاب انقلاب پلتفرم رو پیشنهاد میکنم مطالعه کنن تا لزوم استفاده از روش های اینچنینی رو برای گرفتن بازی از پلتفرمای خارجی، متوجه بشن

  • بهروز خرمی
    بهروز خرمی | ۳۰ آبان ۱۴۰۱

    زارع‌پور با فاصله از جهرمی بهتره. پلتفرمای ایرانی رو رشد بدی، یک بخش بزرگ ایرانو آباد کردی

  • Rezahan
    Rezahan | ۲۹ آبان ۱۴۰۱

    شرم بر تو که لیاقت وازرت ارتباطات نداری

  • Amir Dn
    Amir Dn | ۲۹ آبان ۱۴۰۱

    اره به زور

  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۹ آبان ۱۴۰۱

    وزارت ارتباطات: در حال حاضر طرح صیانت در مجلس پیگیری نمی‌شود

    طرح صیانت چیه همین دیگه که اجرا شده

مطالب پیشنهادی